8 reguli pentru a rămâne productiv atunci când lucrați pentru dvsdoar 9 minute sa citesti articolul

reguli productiv freelance

Freelancing-ul nu mai este o poveste, ci o realitate din ce în ce mai aproape de foarte mulți dintre noi. Anul 2020 unde majoritatea celor ce aveau muncă de birou au lucrat de acasă a încurajat pe foarte mulți, chiar și dintre cei mai puțin curajoși să îți ia inima în dinți și să se lanseze în lucrul pe cont propriu pentru ei personal. Acest tip de afacere proprie nu este dintre acelea ce vor ajunge să aibă 100 de angajați și vor necesita investiții de zeci de mii sau sute de mii de euro, ci acele afaceri mici în care o persoană îți pune cunoștiințele în slujba acelui client care oferă prețul dorit și care se și comportă frumos. Mai exact, este ca și cum ai avea o slujbă, doar că îți poți alege singur programul de lucru, „șeful”=clientul, dar și suma de bani cu care dorești să fi plătit. Există o gamă foarte mare de persoane ale căror meserii se pretează unui asemenea tip de muncă ce, în cele din urmă îți permite in primul rând să îți organizezi timpul cum dorești.

Productivitatea ta atunci când ești la începutul unei asemenea afaceri persoanele s-ar putea să lase foarte mult de dorit. De ce? Simplu: până acum aveai un program clar la servici pe care nu puteai să nu îl respecți căci erai penalizat aveai niște sarcini de realizat într-un anumit termen și dacă nu le făceai erai penalizat, lucrai într-un birou și lumea știa că ești acolo, la birou. Acum, lucrezi de acasă, după orarul dorit de tine, lumea știe că lucrezi, dar de acasă, termenele ți le stabilești tu, dar ce dacă le încalci, nu?

Pe măsură ce proiectul tău personal va avansa vei realiza ca pentru a avea succes va trebui să îți păstrezi productivitatea pe care o aveai când erai angajat al cuiva și fizic într-un birou. Iată mai jos 8 modalități prin care poți rămâne productiv chiar și atunci când lucrezi pentru tine: 

Fă-ți un program clar zilnic

Ok, poate că nu mai este nevoie să te trezești la 7 pentru a învinge traficul și a ajunge la 8 la birou pentru a putea să ai și tu 15 minute de dezmeticit alături de o cafea fierbinte. Dar dacă vei dormi până la 10, vei sta în pat până la 11 și vei bea cafeaua până la 12, jumătate din ziua ta s-a dus. În plus, creierul uman funcționează cel mai bine și este mai productiv în primele ore ale dimineții.

Dacă vrei să fii cu adevărat productiv, creează-ti un program similar celui pe care îl aveai la birou și ține-te de el. Trezește-te la 8, în loc de 7 și apucă-te de lucru cel târziu la 10. Stabilește și o oră pentru pauza de prânz, dacă este nevoie să lucrezi întreaga zi, dar și o oră la care să te oprești. Ține-te de programul stabilit ca și cum te-ar penaliza cineva dacă nu o faci. Dacă vei lucra după un orar haotic nu vei putea fi productiv, iar dacă te vei abate de la programul impus te vei găsi adesea în situația în care va trebui să muncești 12 ore într-o zi pentru a compensa orele nelucrate din alte zile. 

Creează-ți un spațiu de lucru și investește în el

Știu, cu toții avem visele acelea în care lucrezi întins pe canapea, cu ceaiul într-o mână și mângâind pisica cu cealaltă. Dar, până la urmă de aceea se și numesc vise, pentru că ne dau un sentiment plăcut, dar nu au legătură cu realitatea. Nu încercați să lucrați în pat sau pe canapea, veți fi distras de o stare de bine, de leneveală și nu veți termina niciodată ce ați început.

Ideal ar fi să închiriați fie un birou, fie o stație de lucru la una dintre nenumăratele clădiri pentru coworking și să lucrați în acest spațiu conform orarului creat la punctul 1. Deși chiriile unor asemenea spații pot fi câteodată cam piperate, sigur vei putea găsi ceva convenabil pe piață. Principalul avantaj al acestui spațiu de lucru este faptul că este total separat de casa ta, de viața ta personală și într-un fel este ca și cum ai merge la biroul tău pentru tine. Toate „ispitele” de genul: să te joci un joc pe consolă, să bagi aspiratorul sau să pui lucrurile copilului la loc nu vor mai exista. Apoi, toate aceste spații sunt dotate cu tehnologie ce îți vor reduce investițiile personale. Spațiile de coworking au incluse în abonamente sau contra cost servicii precum: internet, imprimare, scanare, cafea, chiar și gustări, etc.

Dacă bugetul actual nu îți permite să investești într-un asemenea spațiu, atunci va trebui să creezi acest loc la tine în casă. Dacă spațiul și împărțirea casei tale face posibilă alocarea unei camere doar pentru tine și munca ta de birou, atunci alocă-ți acest spațiu, închide ușa și vezi-ți de treabă. Dacă nu ai nicio cameră ce poate fi transformată în birou atunci cumpără un birou, un scaun și rezervă-ți un spațiu personal într-o cameră. Va trebui ca pe lângă un laptop să investești și în alte materiale necesare desfășurării activității tale în funcție de specificul acesteia. Nu uita să creezi și un decor business pentru întâlnirile pe care ți le vor putea solicita clienții online. Chiar dacă discuțiile în fața unei camere video nu sunt obligatorii în multe domenii, clientul va dori cu siguranță să aibă o discuție cu tine live, pentru a te putea cunoaște mai bine, dincolo de mailuri și o voce la telefon. 

Refuză să oferi ajutor rudelor sau prietenilor în afara orelor de program

În momentul în care veți decide să lucrați pentru voi veți descoperi că lumea din jurul vostru, rude și prieteni au înțeles că de fapt voi stați acasă și faceți ce vreți și ca hobby mai și lucrați din când în când. Iar această presupunere este nu numai greșită, dar vă pune de multe ori chiar în situații stânjenitoare.

Atunci când veți spune că nu aveți timp să faceți ceva, lumea vă poate întreba: „Păi de ce, că doar stai acasă toată ziua?” Partenerul sau partenera este posibil să considere că dacă tot stați acasă poate e cazul să mai băgați aspiratorul sau să spălați „măcar” o mașină de rufe. De la bun început va trebui să vă creați obiceiul de a refuza clar și categoric orice asemenea insinuare sau încercare de invadare a programului vostru de lucru. Nu trebuie să vă simțiți prost sau să vă fie rușine să vă refuzați soacra sau mama, ci va trebui să le explicați clar și ferm, chiar și de mai multe ori, dacă este necesar, că tu lucrezi, chiar dacă o faci de acasă, ceea ce faci tu este o meserie și câștigi bani pentru asta. 

Concentrează-te întâi pe acele proiecte care îți aduc bani mai repede

Mai ales atunci când ești la început vei avea tendința să accepți orice proiect, oricât de mic și cu rezultate financiare îndepărtate doar pentru a reuși să îți creezi un nume, o clientelă. Deși ideea nu este greșită va trebui totuși să realizezi că munca respectivă, volumul său sunt exclusiv în sarcina ta. Cu cât te vei încărca mai mult, cu atât va fi mai greu să termini ce ai început.

Sfatul meu este să înveți ca în prima fază să refuzi acele proiecte ce îți vor aduce un venit peste foarte mult timp. Licitează pentru acele proiecte sau acceptă-le pe cele care îți aduc un venit, chiar și mic, dar relativ repede. Este important ca la începutul afacerii tale să creezi niște sume de rulaj. 

Oprește-te atunci când se termină programul

Așa cum spuneam și la primul punct de multe ori poate fi dificil să creezi un program precum celui de la servici și să te și ții de el. Reversul tergiversării atunci când vine vorba de proiectele în care ești implicat este imposibilitatea de a te desprinde de un anumit proiect sau de muncă în general. Mânat de dorința de a reuși și ambiționat de faptul că lucrezi pentru tine este foarte posibil să fi orbit de toate acestea și să lucrezi de la 9 dimineața la 12 noaptea. În curând vei fi așa obosit că nu te vei mai putea scula nici măcar la 11, sau vei ceda psihic. Așa că ține-te de programul pe care ți l-ai creat: ai decis să termini la ora 1800 zilnic, fă-o! Iar dacă este la un moment dat necesar ca pentru un anumit proiect să îți lungești programul de lucru, atunci ia-ți după finalizarea proiectului o zi liberă sau chiar câteva.

De asemenea fă-ți obiceiul să îți iei concedii așa cum aveai și la serviciu, în vară și de sărbători sau zilele libere legale. Separă personalul de servici, dar nu uita să acorzi vieții tale din afara afacerii un timp considerabil pentru ca ceea ce faci să merite până la urmă. 

Găsește factorii care îți afectează atenția și elimină-i

Imaginează-ți următorul scenariu: lucrezi de o oră și stai un pic să te gândești la o idee care nu îți vine și îți sare în ochi Facebook-ul sau comoda care are parcă un pic de praf pe ea. „Tocmai bine”, te gândești tu, „fac o pauză să arunc un ochi pe Facebook” sau „să șterg praful ală de pe comodă”. Două ore mai târziu nu ai făcut nimic pentru proiectul la care lucrai, de fapt nici nu îți mai aduci prea bine aminte la ce anume te gândeai când te-ai întrerupt, dar ai dat like la 30 de postări pe Facebook, ai comentat ceva și pe Insta, că doar nu era să îl lași așa, neverificat sau ai șters praful nu numai pe comodă, dar în tot living-ul …

Învață care sunt acele elemente care îți fură atenția, te păcălesc și elimină-le complet din jurul tău sau învață să le ignori cu stoicism. Mai mult, dacă vezi că asta te ajută setează-ți u timer care să îți arate că nu ai lucrat îndeajuns cât să îți permiți o pauza. Aceste distracții sunt printre cei mai mari dușmani ai productivității. 

Creează un sistem de verificare a situației săptămânale

Orice lucru pe care îl ai de făcut într-un proiect anume trebuie să fie introdus într-o agendă specială. Există nenumărate aplicații în acest sens ce te pot ajuta, dar poți folosi chiar și un calendar obișnuit și o agendă cu foi de hârtie. Astfel vei avea tot timpul o imagine completă asupra tuturor sarcinilor pe care le ai de îndeplinit și asupra pașilor de făcut. Vei putea prioretiza anumite sarcini în funcție de felul în  care apar în calendarul tău.

Vei putea astfel să nu uiți nimic din ce ai de făcut și nici să nu îți scape niciun amănunt, chiar dintre cele administrative sau organizatorice, precum raportarea către stat, discuții cu avocatul sau cu contabilul, plata chiriei spațiului de birou, etc. 

Cunoaște-ți limitele

Există o expresie în limba engleză care spune „să nu muști mai mult decât poți mesteca”. Ce înseamnă asta? Să nu te înhami niciodată la prea multe lucruri deodată pentru că nu le vei putea finaliza. Aceasta se traduce practic prin a îți cunoaște limitele, cât și în cât timp poți realiza proiectele tale.

Este foarte probabil ca la început, dacă nu ai mai făcut așa ceva până acum, să te afli în câteva situații în care vei fi copleșit de un număr prea mare de proiecte și imposibilitatea fizică de a le finaliza la timp. Foarte curând însă vei realiza exact ce timp este necesar pentru fiecare proiect în parte, ba mai mult, îți vei da seama că pentru fiecare asemenea proiect va trebui să îți aloci și o marjă de timp pentru a te asigura că le duci la termen.

CONCLUZIE

Doar cu o organizare clară vei putea deveni productiv și eficient și să cunoști succesul lucrând pe cont propriu. Dacă nu ești o persoană organizată din fire, va fi poate mai dificil la început să nu ai pe nimeni care să îți organizeze timpul pentru tine, dar, până la urmă, dobândirea unei asemenea calități nu poate fi decât un avantaj pentru tine, pe toate planurile vieții tale.

 

Irina Sasu

Irina Sasu

mood_bad
  • Niciun review
  • Adauga un comentariu

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.