9 modalități de a risipi banii cu o strategie de marketing greșitădoar 10 minute sa citesti articolul

strategie de marketing gresita

Un lucru este sigur: trebuie dă investești în marketing. Iar pentru a face asta ai nevoie de o strategie de marketing, adică pașii pe care să-i urmezi, ce canale să folosești, studii legate de piața ta țintă, etc.

Totuși multe companii se confrunta cu probleme financiare sau chiar de imagine după ce abordează un plan de marketing greșit. Este foarte ușor să te lași dus de val atunci când primești o propunere frumoasă care sună extrem de bine și pare să te ducă pe culmile succesului.

Este important însă ca înainte de a decide să investești într-o nouă campanie de marketing care sunt punctele pe care trebuie să te concentrezi și ce anume trebuie să eviți. În mod surprinzător există chiar o listă cu greșelile pe care companiile le fac în mod frecvent atunci când aleg o strategie de marketing de urmat. Cheia unui marketing de succes, care să aducă un profit real companiei tale nu este suma de bani pe care o investești. În mod greșit unele companii consideră că dacă fac o investiție majoră într-o campanie de marketing sunt salvați și vor cunoaște adevăratul succes.

Deci cum anume poți pierde bani cu un plan greșit de marketing? Mai jos sunt 9 modalități prin care poți pierde bani cu succes pentru a știi cum să te ferești de aceste greșeli destul de comune în lumea afacerilor. 

  1. Te adresezi unui public prea larg

Nu poți să vinzi un produs sau serviciu tuturor pentru că acesta nu există. În funcție de vârstă, interese, profesie, sex, pregătire, stare familială, etc oamenii aleg produse și servicii diferite pentru că … sunt diferiți. Piețele de produse și servicii sunt suprasaturate de oferte similare și de aceea piața este extrem de segmentată. Mai exact, pentru ca un produs să aibă succes va trebui să fi extrem de specific în ceea ce privește clientul căruia i te adresezi.

Astfel că, pentru a putea reuși, planul tău de marketing trebuie să se adreseze în mod direct publicului tău țintă, și în niciun caz NU tuturor. Trebuie să vorbești cu clientul tău, să porți o conversație cu acesta, să îi descoperi problemele, temerile și să îi propui soluțiile pentru acestea. Așa că înainte să creezi o strategie de marketing trebuie să îți cunoști clientul, să îi faci un „portret robot” celui ce are cele mai mari șanse să fie clientul tău perfect. 

  1. Nu testezi îndeajuns

De multe ori este posibil să descoperi că o anumită strategie sau un anumit segment al panului de marketing nu funcționează sau nu merge corect. Atunci va trebui să te gândești la modificări sau chiar la renunța la anumite părți ale unei strategii și a considera să adopți altele.

Înainte de a decide unde vrei să mergi în continuare și cum vei distribui bugetul și resursele de marketing va trebui să testezi diverse variante pe care le consideri corecte și să vezi care dintre ele funcționează mai bine. Este o mare greșeală să modifici totul peste noapte, înainte să testezi dacă ideile noi ar putea să îți aducă o eficiență mai mare pentru strategia ta de marketing. 

  1. Aloci bugete prea mari unde nu trebuie

Știți că există o veche vorbă care spune „Nu îți pune toate ouăle în același coș”? Dacă vei cădea, vei sparge toate ouăle, nu? La fel se poate spune că funcționează lucrurile și în marketing.

Atunci când nu ești o companie colos cu buget nelimitat pentru campaniile de marketing va trebui să fi extrem de atent la cheltuielile pe care le faci. Mirajul unor reclame la posturi TV sau a unor campanii cu expunere mare și constantă de reclame pe Google sau Facebook, dar și perpetua vânătoare pentru a crea campanii virale îi face pe foarte mulți să-și falimenteze companiile. Aceasta pentru că dacă investești toți banii tăi pentru marketing într-o singură reclamă sau un singur canal, iar acesta se arată a nu avea efectul scontat, vei pierde toți bani cheltuiți, dar nici nu vei putea să faci alții noi.

Cea mai bună abordare este să împarți bugetul între diversele canale și elemente de marketing, iar apoi în timp dacă vezi că unul dintre acestea se dovedește a fii în mod deosebit profitabil, alocă acestuia o sumă mai mare. 

  1. Nu analizezi rezultatele obținute

Poate suna ciudat și poate aiuristic să nu verifici ce rezultate obține afacerea ta ca urmare a aplicării unei anumite strategii de marketing, nu? Și așa este, majoritatea verifică datele pe care le obțin în urma unei campanii de marketing, dar o fac la nivel de suprafață, superficial. Indiferent cât de atașat te simți de o anumită idee sau un anumit slogan, dacă cifrele îți arată că acesta nu funcționează atunci va trebui să renunți indiferent cât de rău îți pare. Și asta pentru că, în fond, conduci o afacere.

Există doi factori esențiali pe care trebuie să îi urmărești în permanență pentru a te asigura că nu pierzi bani într-un marketing care nu funcționează sau nu o face așa cum ai vrea tu. În primul rând trebuie să ai o imagine clară asupra profitului pe care îl obții pentru fiecare leu cheltuit. Acest indicator are și un nume, se numește ROI, Return of Investment, iar pentru ca strategia ta să se dovedească profitabilă va trebui să câștigi măcar 1,01 lei pentru fiecare 1,00 leu cheltuit. Printr-o logică matematică orice cifră mai mică de 1 te poate duce la faliment, pentru că practic tu cheltui mai mult decât câștigi.

Apoi, trebuie să verifici și să analizezi cifrele obținute pe fiecare segment și canal în parte: digital (cu toate subdiviziunile sale), media, print, etc. Doar așa vei putea să reduci costurile pentru canalele ce nu funcționează și să investești mai mult acolo unde vezi rezultate. 

  1. Uiți să incluzi mesaje „call to action”

Pentru ca persoana care citește conținutul tău indiferent de forma sub care se prezintă el sau ce conține acesta să facă ce îți dorești tu să facă va trebui să i-o spui clar, de fapt cât se poate de clar. Acest tip de strategie se numește call to action sau, să îi spunem, îndemn la acțiune din partea clientului.

Dacă vrei ca în urma unui landing page clientul să participe la un webinar organizat de tine, va trebui să îi inviți să participe. Sau dacă vrei ca în urma promoției de pe Instagram a noi tale game de pantofi de toamnă acesta să acceseze pagina ta trebuie să îi spui să o acceseze pentru a beneficia de promoție sau pentru a afla mai multe. Sau poate că vrei ca cel ce citește site-ul tău să se aboneze la newsletter-ul tău pentru afla despre ofertele tale speciale și atunci va trebui să îi sugerezi să se aboneze.

Sunt foarte puține cazurile în care trebuie să adopți varianta „cumpără acum!”, dar trebuie să incluzi fără dubiu un call-to-action în orice tip de material de marketing. Da, va trebui să găsești o modalitate amuzantă, drăguță și atractivă pentru clienții tăi pentru a le spune să dacă exact ce vrei tu să facă. 

  1. Ai așteptări nerealiste

Aici există putem spune două tipuri de greșeli frecvente. Multe companii alocă un anume buget unei campanii de marketing, dar așteaptă rezultate  într-un timp total nerealist. O strategie de marketing nu va da rezultate începând de a doua zi sau din prima lună și nici în primul an, poate. Vei putea să începi să vezi poate rezultate într-un an, mai mult chiar sunt strategii care necesită un timp îndelungat pentru a da rezultate. Planul pe care îl realizezi împreună cu echipa de marketing sau cu compania angajă în acest scop trebuie să fie un plan extins pe care îl vei revizui din când în când în funcție de rezultatele obținute. În mod cert însă va trebui să gândești pe o perioadă lungă, nu ceva care să funcționeze 3 zile, apoi să se năruie.

Foarte mulți datorită nerăbdării de a vedea rezultate imediate aleg să renunțe după un tip relativ scurt la strategia propusă, să înceapă o altă abordare, la care să renunțe din același motiv, și tot așa, în speranța total absurdă că vor găsi ceva care să funcționeze imediat.

Al doilea tip de greșeală este să investească de la începutul unei afaceri o sumă foarte mare pentru strategia de marketing. Inițial aceasta nu pare o idee greșită, nu? Ce e rău în a investi în exact acel lucru ce îți va aduce clienți și te va face cunoscut pe piața pe care activezi? Nu este rău, însă la început trebuie să abordezi o strategie la scară mică pentru că deși ai un plan de afaceri clar sunt mai mult ca sigur anumite aspecte pe care încă nu le cunoști și cu acre nu ești familiarizat. Așa că alocă mai degrabă un buget mai mic inițial pentru marketing, apoi pe parcurs mărește-l în funcție de necesitățile pe care le vei descoperi. 

  1. Abordezi greșit rețelele de socializare

Rețelele de socializare au multe avantaje, iar principalul este faptul că răspund unei nevoi ale societății actuale și anume mesaje scurte și informative. Datorită răspândirii lor în toate domeniile și a succesul pe care îl au acestea au devenit instrumente extrem de valoroase pentru orice strategie de marketing.

Din păcate, însă, există ideea generală greșită că o afacere trebuie să aibă conturi pe toate rețelele de socializare și să fie activă pe toate. Ba mai mult, dacă este posibil să investești și ceva bănuți în reclamele plătite pentru a te asigura că ai parte de cât mai mare vizibilitate. Acestea sunt motivele pentru care de foarte multe ori eforturile de marketing ale unei afaceri se concentrează în exclusivitate sau în mare parte pe mediile de socializare, în detrimentul metodelor clasice cunoscute și probate.

În primul rând nu trebuie să acoperi toate canalele de socializare posibile, ci doar pe cele pe care le găsești prin  cercetare și testare relevante pentru potențialii clienți ai tăi, pentru publicul tău țintă. Apoi trebuie să analizezi dacă merită într-adevăr să investești în publicitatea plătită pe rețelele de socializare și care anume metode sunt cele mai potrivite pentru tine și bugetul tău. Apoi, nu trebuie să neglijezi metodele clasice de marketing precum campaniile cu premii, newsletter-uri și email-uri, reduceri pentru abonați, etc. De multe ori acest tip de marketing se poate dovedi la fel de eficient ca rețelele de socializare și poate chiar mai eficient, în sensul că nu sunt la fel de costisitoare.

O altă greșeală relativ frecventă este să cedezi în fața impulsului de a cumpăra urmăritori. Da, există și această variantă și probabil că dacă ești interesat de marketingul pe rețelele de socializare ți-a fost sugerată și această modalitate de a câștiga teren în fața celorlalți. Haideți totuși să analizăm ce înseamnă urmăritorii pentru o afacere. Sunt doar o cifră care te situează în topul celor mai urmăriți utilizatori? Nu, pentru că rolul unei baze mari de follower-i este ca aceștia să interacționeze cu tine, cu afacerea ta și conținutul publicat, ba mai mult să partajeze la rândul lor informația postată de tine. Dacă aceștia nu există în fapt, ci sunt doar un punct adăugat la o cifră, aceștia nu au niciun scop real. 

  1. Ai ales echipa sau compania greșită pentru marketing-ul companiei tale

Indiferent de ce variantă vei alege pentru a acoperi nevoile de marketing pe care le are și le va avea afacerea ta va trebui să fi foarte atent și să selectezi exact ce ți se potrivește.

Dacă vei alege să ai o echipă internă de marketing va trebui să fi atent la următoarele aspecte ale celor pe care decizi să îi angajezi: experiența în domeniul tău sau măcar într-unul similar, creativitatea și deschiderea spre inovație și nou, dorința de a muncii pentru a avea rezultate, pentru a crea ceva, ambiție și flexibilitatea, dar și capacitatea de a lua decizii și a lucra, a se integra în echipă.

Dacă vei merge pe varianta de a contracta o agenție sau un consultant în marketing va trebui să alegi să discuți și să negociezi doar cu cei pe care îi vei verifica inițial. Trebuie să vezi un portofoliu de clienți, exemple ale muncii lor, studii de caz, cifre. Vorbele sau promisiunile, mai ales cele ce par mai frumoase decât in visele tale sunt mai mult ca sigur lipsite de veridicitate. 

  1. Îți lipsește un plan de acțiune

Atunci când îți construiești o strategie de marketing aceasta trebuie să includă un plan de acțiune pe termen mediu și lung. Pe termen scurt în general este partea de marketing ce stă la baza elaborării planului: cercetarea, a pieței și a publicului țintă.

Pentru că nu există nicio metodă aplicată în marketing despre care poți știi 100% că va da rezultate, multe persoane confundă acest unic fapt cu ideea că de aceea nu trebuie să planifici, că oricum vei schimba măcar o bucățică din el. Așa că mulți nu creează un plan și consideră că îl vor crea cumva din mers.

Această abordare este foarte greșită pentru că orice lucru pe care îl faci legat de o afacere trebuie să aibă un plan. Sau măcar o schiță, dacă termenul de plan ți se pare prea strict, dar trebuie să existe un ce, cum, când și unde pe o perioadă de timp măcar medie. Trebuie să existe flexibilitatea dacă o anumită parte se dovedește a fi abordată greșit sau a nu funcționa. Dar fără un plan clar, nu vei putea crea nimic, te vei încurca în ce ai făcu și ce nu și nu vei știi exact unde trebuie să ajungi.

CONCLUZIE

Sunt sigură că oricare dintre voi a avut măcar o încercare în domeniul marketingului ce s-a dovedit a fi nefericită în cele in urmă. Ați învățat însă ceva din aceasta pentru că acesta este scopul greșelilor să realizăm ce să nu mai facem și cum să facem să fie mai bine. Sper că greșelile de mai sus vă vor ajuta să luați acele decizii în marketing ce vă vor aduce succesul, încet, dar sigur.

Picture of Petra Frederikson

Petra Frederikson

mood_bad
  • Niciun comentariu
  • Adauga un comentariu

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.