Cum să gestionați clienții care nu plătescdoar 6 minute sa citesti articolul

clienti rai platnici

Este o realitate cu care majoritatea antreprenorilor s-a întâlnit, indiferent de țara în care activează sau domeniul lor: clienții care nu plătesc la timp facturile. Și, din păcate, din această categorie fac parte și cei care plătesc cu foarte mare întârziere sau deloc.

clienti rai platnici

Ce este de făcut pentru a rezolva o asemenea problemă, adică un client care a întârziat deja un timp cu plata facturii sau a facturilor? Putem prevenii apariția acestei probleme? Și dacă apare acel client, cum rezolvăm respectiva plată, ne ducem direct în instanță sau există oare și alte variante? Mai jos am creat o listă cu pașii pe care ar trebui să îi urmați în asemenea cazuri, a clienților rău-platnici. 

Cum să previi această problemă

Există multe metode de prevenire a apariției unor asemenea clienți, dar din păcate pot spune cu siguranță că nu există niciuna infailibilă sau garantată.

În primul rând nu lucra cu niciun client fără a avea la bază un contract în care să fie precizate în mod clar clauzele aplicabile în eventualitatea întârzierii plăților sau chiar a nerealizării plății. În acest sens, chiar dacă ai o afacere mică și nu ai un avocat angajat, cere sfatul unuia pentru a crea un contract informat și bine formulat.

Dacă afacerea și cadrul legal îți permite încasează măcar o parte din tarif înainte de prestarea sau finalizarea serviciilor sau a comandării unui produs. Astfel, te vei asigura că măcar o parte din costurile tale de fabricație și/sau realizare vor fi acoperite dinainte. Această modalitate a avansului poate fi una selectivă, în sensul că o poți aplica doar clienților noi, cu care nu ai dezvoltat nicio colaborare anterior și nu ai idee cât de încredere sunt, urmând ca apoi să modifici această clauză, după ce aceștia își dovedesc onestitatea și punctualitatea în efectuarea plăților.

Interesează-te legat de potențialul client înainte de a semna vreun contract cu acesta. Orice dosar pe rol poate fi accesat și se poate vedea dacă aceștia au vreun proces în derulare. De asemenea puteți verifica și fiscal dacă aceștia au datorii la dările către stat. Toate aceste amănunte sunt importante pentru tine atunci când începi o relație contractuală cu un nou client.

Poți de asemenea să oferi fie o reducere, fie o taxă total diferită pentru cei ce achită mai repede decât termenul stabilit contractual. Totodată este bine ca în contractul cu clientul să stabilești chiar penalizări atunci când clientul întârzie plata un anumit număr de zile. 

Ce să faci atunci când clientul nu plătește?

Așa cum am spus și mai sus, indiferent de cât de multe precauții îți iei pentru a te asigura că vei fi plătit pentru munca depusă sau produsul vândut este foarte posibil să te confrunți la un moment dată cu varianta în care clientul nu îți achită factura/facturile. Ce faci în această situație?

Trimite „reamintiri periodice”, sună, contactează-i

Prima măsură pe care trebuie să o iei este să contactezi respectivul client prin toate formele posibile, pe email, dar și telefonic. Scrie un email prin care să îi aduci aminte politicos că termenul de plată a expirat. Verifică faptul că acesta are toate datele tale și solicită în încheiere un răspuns legat atât de primirea mailului tău, dar și de data la care va face plata. După câteva zile, dacă nu primești răspuns, atunci sună respectivul client și asigură-te că acesta a promit mailul, rugând-l totodată să aibă amabilitatea de a achita datoria. Dacă nici atunci nu se efectuează plata, atunci stabilește-ți o perioadă maximă de abordare continuă a acestuia. Mă refer la a stabili că timp de 1 lună, să spunem, vei continua să îi trimiți mailuri de reamintire și să îl suni periodic, să spunem la 2 zile sau 3. Sunt anumite companii care în mod intenționat întârzie anumite plăți, dar dacă se vor simți „asaltate” atunci, din decență și ca să scape vor achita.               

Evaluează dauna contra cheltuielilor de recuperare

Dacă primul pas, cel de mai sus nu a funcționat atunci va trebui să te gândești dacă merită să investești timp și bani în recuperarea sumei de bani neachitate. Mare parte din pașii următori presupun alocare unui buget pentru recuperarea datoriei, angajarea unui avocat sau consultarea unuia, angajarea unui mediator și/sau a unei agenții de colectare a creanțelor. Dacă suma de recuperat este mică sau neimportantă ca valoarea în fluxul de capital al companiei, atunci poate că ar fi mai înțelept să renunți și să închei orice contract sau viitoare colaborarea cu respectiva companie datoare. Pe de altă parte, însă, un asemenea precedent poate să le dea ideea greșită altor clienți că mici sume neachitate nu se vor întoarce împotriva lor.               

Trimite o somație

Dacă ai decis să urmezi cursul legal pentru recuperarea datoriei, atunci următorul pas este să trimiți clientului o somație. Este important ca somația respectivă să fie trimisă prin intermediul poștei, cu confirmare de primire. Acest document va fi ulterior parte din celelalte acțiuni de recuperare, dacă acest pas nu funcționează. Somația este menită să îl anunțe pe clientul neplătitor că dacă într-un anumit termen precizat nu va proceda la plata datoriei către compania ta, atunci vei fi obligat să apelezi la instanță pentru recuperarea creanței.               

Angajează un avocat specializat în recuperări de creanțe sau o agenție de colectare

Acum este momentul ca dacă nu ai făcut-o deja să angajezi un avocat și este important ca acesta să fie specializat în recuperări de creanțe de la clienți. Prin intermediul instrumentelor legale cunoscute de acesta vei putea efectua tot ceilalți pași necesari până la finalizarea întregului proces de recuperare a datoriei clientului.

Dacă alegi să angajezi o agenție specializată în recuperarea creanțelor aceștia se vor ocupa de întregul proces de recuperare: somație, notificare, încercări de mediere și eventual proces. Acestea lucrează pe bază de comision facturat la recuperarea datoriei.               

Solicită o întâlnire cu clientul în vederea unei medieri

Înainte de a vă prezenta în instanță este bine să aranjați o întâlnire cu respectivul client, alături de avocatul deja angajat. De foarte multe ori această întâlnire ce vă aduce față în față poate rezolva problema. Clientul se poate afla în dificultate, poate fi incapabil să achite întreaga sumă sau pe o anumită o perioadă de timp și întâlnirea directă cu acesta îl poate determina să recunoască acest fapt departe de urechile „curioase” ale altora. Astfel puteți să îi propuneți în cadrul unei asemenea întâlniri o eșalonare a sumei de plată în funcție de necesitățile acestuia și posibilitățile voastre. De asemenea puteți să solicitați o promisiune de plată (un tip de document cu valoare juridică) sau să solicitați un bilet la ordin cu o dată stabilită de comun acord.               

Acționează clientul în instanță

Dacă la oricare dintre pașii de mai sus comunicarea cu clientul datornic se întrerupe, fie prin refuzul vădit de plată, fie prin încetarea comunicării din partea acestuia, dar și dacă niciunul dintre pași nu a dat rezultate, atunci singura soluție o reprezintă intentarea unui proces. De acesta se va ocupa avocatul, dar este posibil să fie necesară și prezența dvs. la un moment dat în instanță.

CONCLUZIE

Pe cât este de important să găsiți cele mai bune metode de a preveni existența de creanțe, pe atât este de importantă și recuperarea acestora. De multe ori recuperarea unei datorii poate face diferența între a reintra pe un curs normal al business-ului sau a eșua. Este bine de amintit faptul că dacă o companie declară falimentul, după terminarea procedurii de faliment va trebui să vă înscrieți la masa credală. În foarte multe cazuri nu veți reuși să recuperați deloc suma sau nu în totalitatea sa, dar este bine totuși să știți că aveți această opțiune.

Picture of Redactia

Redactia

RomaniaHUB.ro este o resursă online care ajută la conectarea companiilor cu furnizorii de servicii în care pot avea încredere. Ne dorim să fim o sursă de inspirație pentru industria marketingului digital, dar și un canal de educație pentru celelalte categorii de public interesate de marketing digital, seo, web design, ecommerce.
mood_bad
  • Niciun comentariu
  • Adauga un comentariu

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.