Incendiile și exploziile la locul de muncă: măsuri de prevenție și de identificare a riscurilordoar 3 minute sa citesti articolul

incendiu sau explozie la locul de munca

Legislația în domeniul Siguranței și Securității în Muncă (SSM) este completată de legi, acte normative și hotărâri privind domeniul de Situații de Urgență (SU). Există o serie de cerințe foarte clare și stricte care trebuie respectate pentru prevenirea accidentelor la locul de muncă și pentru eliminarea sau reducerea riscurilor de incendii sau explozii. Principalele acte normative sunt Legea 307/2006 privind Apărarea Împotriva Incendiilor, Ordinul nr. 1184 din 2006 pentru aprobarea normelor privind organizarea și asigurarea activității de evacuare în situații de urgență, Legea 481/2004 privind Protecția Civilă și Normele generale din 2007 de apărare împotriva incendiilor.

Situațiile de Urgență la locul de muncă

Toate companiile, indiferent de domeniul lor de activitate, trebuie să se asigure că sunt pregătite și că respectă întocmai protocoalele de urgență. Siguranța la locul de muncă înseamnă de fapt prevenirea accidentelor. Prevenția se bazează pe cunoașterea cauzelor accidentelor și eliminarea acestora. O abordare corectă și respectarea măsurilor de siguranță duce atât la protejarea vieții și sănătății angajaților, dar și la evitarea pierderilor financiare sau materiale.

Măsuri de prevenție și de identificare a riscurilor

Administratorii companiei au obligația de a oferi siguranță și sănătate în muncă angajaților și trebuie să le asigure acestora toate mijloacele necesare de organizare în caz de pericol.

Pentru măsuri de prevenție și identificare a riscurilor este necesar să existe o echipă / persoană / firmă parteneră responsabilă de desfășurarea acțiunilor de evaluare a potențialelor riscurilor de incendiu sau explozii. Toate atribuțiile și răspunderile vor fi menționate în acte și decizii interne, pentru o documentare completă și clară.

Măsurile de prevenire a riscurilor trebuie să fie luate în considerare încă de la faza de proiectare. În cadrul unei echipe extinse de constructori, arhitecți, specialiști în SSM, elaborarea acestor măsuri presupune: indicarea zonelor expuse la risc, separarea anumitor secțiuni periculoase, sistemul de stingere a focului și rutele de evacuare. Acest plan de evacuare în caz de incendiu este documentul cel mai important care trebuie elaborat de specialiști, pentru că stă la baza unei intervenții de succes și duce la salvarea de vieți omenești în caz de incendiu.

Un alt aspect important în prevenirea și identificarea riscurilor este instruirea și testarea periodică a personalului și completarea tuturor documentelor cerute prin lege (fișe individuale de instruire, registre, etc). Procesul de testare include  simulări periodice de evacuare și intervenție în caz de incendiu sau explozie. Aceste exerciții au scopul de a antrena angajații pentru aplicarea tuturor pașilor necesari într-o evacuare sigură, dar și de a asigura o comunicare între departamente și responsabilii de situații de urgență.

Plan de evacuare în caz de incendiu

Planul de evacuare este un document obligatoriu pentru absolut orice clădire (cu scop de locuință, activitate comercială sau industrială, instituție publică) de pe teritoriul României. Acest plan trebuie să cuprindă mai multe informații, precum:

  • Detalii despre companie / persoană juridică (denumire, adresa sediului și datele de contact, domeniul de activitate)
  • Destinația și dimensiunea clădirii, numărul de etaje
  • Centre de coordonare sau persoane care au atribuții organizatorice în caz de incendiu (nume și date de contact)
  • Mijloace de legătură recomandate
  • Estimatul de persoane care pot fi în clădire la un moment dat
  • Substanțe periculoare care se găsesc în clădire (denumire și caracteristici substanțe) și măsuri care trebuie luate la evacuarea lor
  • O listă cu bunurile din clădire (denumire și cantități)
  • Căile de evacuare care vor fi împărțite astfel:
    • pe nivel (acolo unde pot fi peste 30 de persoane la un loc la un moment dat)
    • pe sală / încăpere (unde pot fi minim 50 de persoane la un loc la un moment dat
    • pe fiecare spațiu de cazare
  • Căile de intervenție și de acces ale echipelor specializate
  • Harta cu amplasarea mijloacelor de stingere a incendiilor (hidranți, stingătoare), sisteme de alarmă sau zone care permit adăpostirea temporară.
  • Punctele de întâlnire pentru persoane și spațiile de evacuare a bunurilor în caz de incendiu
  • Măsuri de protecție și siguranță recomandate sau restricții (de exemplu atunci când este interzisă folosirea liftului)
  • Trasee de evacuare care sunt marcate cu verde în plan. Același marcaj se regăsește și în clădire.

Planul de evacuare în caz de incendiu este amplasat la fiecare etaj al clădirii în zonele aglomerate, pentru a putea fi văzut de toate persoanele care au acces în clădire.

Picture of Redactia

Redactia

RomaniaHUB.ro este o resursă online care ajută la conectarea companiilor cu furnizorii de servicii în care pot avea încredere. Ne dorim să fim o sursă de inspirație pentru industria marketingului digital, dar și un canal de educație pentru celelalte categorii de public interesate de marketing digital, seo, web design, ecommerce.
mood_bad
  • Niciun comentariu
  • Adauga un comentariu

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.