Pentru foarte mulți, în special pentru afacerile mici și medii, ce nu produc sau vând produse esențiale precum alimente sau obiecte de uz sanitar, anul 2020 a reprezentat o scădere consistentă a vânzărilor, indiferent de tipul de afacere. Este adevărat că în timp ce magazinele fizice s-au aflat inclusiv în imposibilitatea de a vinde câteva luni bune în primăvară, chiar cele online s-au confruntat cu multe probleme și cu scăderi ale vânzărilor.
Pandemia COVID-19 este ceva atât de nou pentru toate generațiile, încât pentru mulți anul 2020 a fost un an de stagnare, de frică, observare și nimic altceva. Cumpărăturile pentru tot ce nu este esențial în viața noastră au scăzut foarte mult datorită fricii legate de contactarea virusului, dar și datorită unei noi lipse de siguranță financiară.
Citește și:
Veste bună, în special pentru cei care dețin afaceri online este faptul că se apropie sezonul sărbătorilor cu pași extrem de repezi, iar acesta va mai dezmorți piața. După un an atât de dificil și trist pentru mulți, Sărbătorile vor reprezenta o gură de aer proaspăt, o mică lumină de bucurie în toată nebunia unui an total diferit. Astfel, oamenii vor fi mai înclinați să se lanseze în frenezia cumpărăturilor pentru a sărbători alături de familie.
Dacă deții o afacere online sau și online, iată ce strategii de marketing poți să folosești pentru a reuși să te reașezi pe o linie dreaptă, dacă nu ascendentă în ceea ce privește vânzările de sărbătorile acestea.
- Pornește campaniile cât mai curând, dar nu le termina prea devreme
În perioada sărbătorilor potențialii clienți vor fi asaltați de oferte și promoții din partea tuturor concurenților tăi direcți sau indirecți. De aceea, cdl mai bine este să începi campaniile cât de devreme se poate pentru a „fura startul” cum se spune și a obține un mic avantaj prin timp.
Pe de altă parte nu este bine să închei promoțiile prea devreme. Calendarul sărbătorilor românești îți permit să te întinzi chiar un pic mai mult peste revelion. Sfântul Ion este pentru români o sărbătoare destul de mare și abia după data acestuia, 7 ianuarie, foarte mulți consideră că s-au terminat cu adevărat sărbătorile. Așa că ai această oportunitate de a prelungi un pic perioada specială de vânzări pentru sărbători.
- Alege cele mai potrivite canale
Se știe deja ca principiu esențial în marketing că orice încercare de a promova ceva pe toate canalele și tuturor este o idee total greșită. Pentru ca ceea ce vinzi să ajungă la publicul potrivit ție va trebui să folosești canalele potrivite acestuia. Pentru aceasta va trebui să studiezi care canale de marketing au fost mai productive pentru tine, atât cele plătite, cât și cele organice.
Posibilitățile sunt nenumărate iar ele includ pagina web și căutările pe aceasta atât cele plătite, cât și cele organice, rețelele sociale cu aceleași două ramuri căutări plătite și organice, marketing prin email, anunțuri în publicații specifice, la TV sau radio, flyere, etc.
- Creează promoții specifice
Nu uita că ceea ce face sărbătorile de iarnă speciale este faptul că totul este frumos, strălucitor, de vis. Așa că tu va trebuie să creezi și tu vise specifice acestui sezon. Iar pentru a sublinia că acestea sunt disponibile doar o perioadă limitată și este nevoie să se acționeze acum folosește-te de instrumente specifice care să sugereze acest lucru. „Au mai rămas 5 zile până la Crăciun”, „Profită de promoția X la Y doar de Crăciun” sau un cronometru inserat pe pagina, poate chiar un calendar de advent, toate sunt variante posibile pentru a crea acea „nevoie”.
- Arată că îți pasă
Criza COVID-19 a adus dup[ sine nu numai scăderea vânzărilor, discuția legată de vulnerabilitatea sistemului de sănătate, dar și o nouă viziune asupra grijii față de cei din jur, în special față de categoriile expuse și sensibile.
Dacă le vei demonstra clienților tăi prin campanii specifice cică îți pasă de ceilalți, aceștia nu numai că vor căpăta încredere în tine și produsele tale, dar vor dezvolta și un atașament față de brand-ul tău. Spune-le că respecți măsurile de igienă și protecție, vorbește nominal despre angajații tăi și probleme cu care se confruntă, dar și eforturile pe care le fac pentru siguranța clienților, implică-te în comunitate sprijinind campanii sociale prin contribuții cât de mici.
- Oferă ceva gratuit
În perioada sărbătorilor toți comercianții au obiceiul de a cere lucruri în permanență, „Cumpără acum!”, „Acum este momentul, stoc limitat”, „Dacă finalizezi coșul în 5 minute ai o reducere de 5%”, etc.
Fii tu cel diferit și oferă ceva. Oferă ceva pentru care nu trebuie să plătești sau să acționezi „acum”. Poți trimite un cadou mic, ceva care să nu fie ceva scump, dar care să arate că acel client e important pentru tine. Atunci când acesta va deschide pachetul și va vedea ceva în plus oferit alături de un bilețel de mulțumire se va simți foarte încântat.
Poți oferi cupoane de reducere valabile tot anul viitor sau livrare gratuită pentru orice comanda efectuată în perioada sărbătorilor.
- Creează discount-uri speciale pentru clienții speciali
Acum este momentul să le arăți clienților fideli că îi apreciezi, dar și să încerci să îi aduci din nou la tine pe cei care au cumpărat doar o dată. Va trebui să alegi o campanie de apreciere și să o folosești pentru a le arăta celor care ți-au acordat încrederea în mod constant că ei sunt importanți.
Mai mult decât atât, ai acum și posibilitatea de a mulțumi prin promoții deosebite celor ce te-au susținut anul în curs, care în ciuda dificultăților personale au continuat să cumpere de la tine.
- Bazează-te mult pe video și imagini
Încearcă să îți concentrezi campaniile atât în jurul paginilor de landing, dar și pe rețelele de socializare pe conținutul video sau imagini. Este mult mai ușor pentru cineva să parcurgă un conținut exclusiv grafic, decât să aibă răbdare să citească un text oricât de mic.
- Nu neglija Stories
Acest punct 8 se leagă mult cu cel dinainte. Stories, indiferent că sunt pe Facebook sau Instagram sunt conținut exclusiv grafic. Dacă ați folosit Stories până acum probabil că știți deja că acestea sunt mult mai vizionate decât orice alt tip de conținut prezent pe cele două rețele sociale mai sus menționate.
Fă-ți un mic plan bazat pe promoțiile tale pentru a publica stories pe o perioadă mai lungă, dar nu evitați momentele de inspirație subită.
- Folosește-te de instrumentele de realitate virtuală
Imposibilitatea actuală a multora de a vizita fizic magazinele și de a vizualiza produsul dorit poate reduce destul de mult intențiile de cumpărare pentru anumite categorii de produse. Acest factor se poate reduce prin integrarea unor instrumente și elemente de realitate virtuală pe site-ul tău. Dacă îi vei da posibilitatea clientului potențial să răsucească, să întoarcă și chiar să desfacă produsul respectiv, acesta va putea alege să îl cumpere spre deosebire de vizionarea unei simple poze.
- Creează pagini landing cât mai atractive și festive pentru promoțiile tale
Nu poți crea oferte speciale, promoții sau lansa game pentru anumite evenimente fără a crea pagini specifice de landing. Este o greșeală destul de des întâlnită pr9intre comercianții online să nu creeze pagini speciale pentru aceste promovări, ci doar să ducă spre pagina uzuală a unui produs sau a unei game. În special atunci când sunt sărbătorile și toată lumea îți dorește un pic de „magie” trebuie în mod clar să creezi landing page-uri deosebite și în ton cu festivitățile.
- Fi gata să suplimentezi stocurile
Dacă majoritatea campaniilor pe care le vei desfășura pe perioada sărbătorilor vor avea succes este foarte posibil să vinzi mai mult decât ți-ai putea imagina. Drept urmare va trebui să te asiguri că poți furniza orice cantitate de produse cerută de client. Este frustrant, mai ales în perioada sărbătorilor să comanzi ceva și să fi anunțat că nu mai e în stoc. Indiferent câte reduceri sau produse similare îi oferi, acesta va fi deja îndepărtat de brand-ul tău. Chiar dacă nu vei face stocuri suplimentare va trebui să verifici cu furnizori sau producătorii și să te asiguri că oricând poți suplimenta și într-un timp foarte scurt.
- Promovează-te cu ajutorul anunțurilor plătite
Dacă până acum ai stat deoparte de anunțurile de tip Pay per Click sau orice alt tip de publicitate online platită a venit ziua în care nu trebuie să mai faci economii, pentru că e posibil să nu mai câștigi.
Drept urmare, fă-ți un plan de investiții pentru Facebook Ads și instalează totodată și Pixel pentru a avea o imagine cât mai clară asupra convertirii clienților și pentru a putea să te întorci la cei pe care nu ai reușit încă să îi convingi. Dacă este necesar să investești și în anunțuri pe Instagram, atunci te poți folosi de același anunțuri ca pentru Facebook.
În mod sigur va trebui să investești și în Google Ads în special dacă îți dorești să atragi de sărbători și clienți noi. Astfel te vei face cunoscut mai ușor și vei putea vinde mai mult. Încearcă să licitezi pentru acele cuvinte de căutare lungi, mai specifice pentru a putea restrânge drumul clienților, dar și pentru a nu plăti sume foarte mari.
- Îmbunătățește SEO pentru căutări specifice
Este evident că majoritatea căutărilor în perioada sărbătorilor vor include cuvinte precum „Crăciun”, „cadou”, „festiv”, „sărbătoare”, „Moș” și variațiuni ale acestora. Ceea ce tu trebuie să clarifici înainte de a pornii o campanie de optimizare centrată pe sărbători este care dintre produsele tale se potrivesc pentru a fi adăugate alături de aceste cuvinte specifice. Spre exemplu, poți avea „set pentru masa de Crăciun” sau „căluț lemn copil 5 ani” sau „voucher spa cadou 30+”, etc.
- Creează ghiduri speciale de cadouri
Foarte mulți se găsesc în imposibilitatea de a decide sau chiar a știi ce cadou se potrivește pentru un anumit prieten sau membru al familiei. Așa că în perioada sărbătorilor unele dintre cele mai multe căutări sunt legate de ghidurile de cadouri. Verifică ce cuvinte cheie din această nișă sunt cele mai utilizate și creează pe site-ul tău asemene ghiduri sau liste. Nu numai că vei avea un trafic mare, potențialii clienți vor aprecia ajutorul acordat, dar vei crește și la căutări în Google.
- Apelează la influenceri
Dacă până acum nu ai apelat la influencer-ii din domeniul tău, atunci azi e momentul să o faci. Potențialii clienții sunt mult mai înclinați să aibă încredere în cineva pe care deja îl respectă, îl urmăresc și ale cărui opinii sunt înclinați să le creadă, decât oricine altcineva, în special o companie.
Studiază piața și descoperă care sunt acei influenceri de care vei avea nevoie pentru a te sprijini în campania ta pentru sărbători și contactează-i din timp.
- Sprijină campaniile existente cu ajutorul marketingului prin email
Marketing prin email este un instrument foarte important ce aparține procesului prin care un client va ajunge de la a fi doar interesat la a cumpăra.
Poți începe la inițierea campaniilor specifice de sărbători prin a transmite mailuri către toți cei abonați la tine pentru a le transmite vestea inițializării acestora și a le suscita interesul legat de data lansării.
Apoi pe parcursul întregului proces de cumpărare va trebui să revii la ei aducându-le aminte ce au vizionat, ce au lăsat în coș, etc. Acest pas este foarte bine administrat cu ajutorului unui instrument de automatizare a marketingului prin email.
Te poți de asemenea folosi de email pentru a le transmite clienților tăi diverse sfaturi sau ghiduri legate de sărbători.
- Folosește-te de tehnici de up-sell si cross-sell
Ambele tehnici sunt foarte eficiente pe perioada sărbătorilor. Chiar dacă vorbim despre oameni ce fac tot anul economii și se feresc în general de cheltuieli, mai ales cele ce li se par mai extravagante, există totuși vorba aceea „Ei, haide, merit și eu că e Crăciunul!” Astfel se creează un impuls automat de a cheltui pentru că este o ocazie specială.
Comerciantul poate plusa, iar atunci când clientul ajunge la final sau aproape de finalul achiziției poate propune fie un produs mai scump, dar mai bun sau cu mai multe dotări decât cel din coș, fie o serie de alte produse care ar putea completa produsul din coșul său. Aceasta este perioada din an în acre ai cele mai mari șanse ca ambele variante să fie acceptate de client.
CONCLUZIE
Suntem toți conștienți de pierderile imense ale economiei în anul ce mai are un pic și se sfârșește. Pe de altă parte există acea parte umană din noi care arată speranță și bucurie, iar această bucățică din fiecare abia așteaptă să facă bradul de Crăciun și să ciocnească un pahar de șampanie la final de an. Astfel că fiecare dintre noi va fi mai înclinat poate decât în oricare an, ca la finalul acestuia să cheltuie mai mult măcar poate doar pentru a se bucura de ce a lăsat în urmă. Pregătiți-vă bine și urmați măcar o parte din sfaturile noastre de mai sus și cu siguranță veți recupera mare parte din pierderile trecute.
Adauga un comentariu