Ciprian Man, Growceanu: La vânătoare de „moonicorni”doar 4 minute sa citesti articolul

Ciprian Man Growceanu

Platforma locală de angel investment Growceanu a înregistrat o dublare a volumului de investiții anul acesta, în companii antreprenoriale promițătoare.

de Ovidiu Nicolae

Ciprian Man, angel keeper al Growceanu, a vorbit cu Biz despre baza semnificativă de milionari români care pot deveni angel investors și provocarea identificării startup-urilor tip moonicorni, cu potențial masiv de dezvoltare.

Ce activitate de finanțare a avut Growceanu anul acesta și cum arată baza de angel investors și companii finanțate?

Anul acesta, membrii Growceanu au investit 650.000 de euro în 9 ­startup-uri și avem în closing încă 3 deal-uri în valoare de 437.000 de euro. Vom încheia anul cu o valoare dublă a investițiilor față de 2021. Numărul membrilor este acum de 141, față de 33 la finalul anului trecut.

Care sunt elementele de care depinde evoluția segmentului de angel investment în 2023?

Principalul factor de care depinde evoluția acestui domeniu este abilitatea jucătorilor din piață de a activa noi investitori care se înscriu în acest segment. Dintre cei 43.000 de mili­onari români cu averi între 1 și 5 mili­oane de euro, doar câteva sute de persoane sunt active pe segmentul angel investment, un grad de acoperire pe care ni-l dorim mult mai mare.

Ce impact au factori precum criza geopolitică și mediul economic marcat de inflație ridicată și dobânzi în creștere asupra comunității de angel investors?

Desigur că ambiția de a atrage investitorii către acest tip de inves­tiții se regăsește într-un context care prezintă noi provocări. Dar investițiile în startup-uri sunt complet altceva decât plasamentele ban­care și sigur nu se fac pentru a asigura protecție antiinflație. Investitorii pot fi mai precauți, în general, pe timp de criză, dar suntem cu toții conștienți că investițiile tip business angel vin deja cu un grad ridicat de risc, pe care îl adresăm în principal prin implicarea expertizei și sprijinului oferit de comunitatea de investitori. Un plus de instabilitate macroeconomică nu face o atât de mare diferență.

Care ar fi punctele de plecare ­pentru o persoană care dorește să devină angel investor?

Dorința de a deveni angel investor este de fapt ancorată în aspirații pe care cu toții le avem: să descoperim următorul unicorn, adică să investim în companii de succes și, totodată, să ne punem în valoare cunoștințele și abilitățile dobândite de-a lungul carierei.

Vrem să investim în companii cu șanse de a avea un impact pozitiv important în lume dar care, deocamdată, încă lucrează în umbră, sunt mici și nedescoperite. Noi le numim moonicorni, pentru că n-au ajuns încă să strălucească atât de intens, dar au potențialul nece­sar și sunt pe drumul cel bun. Cei care caută, găsesc, apoi își investesc banii și experiența profesională în astfel de startup-uri sunt adevărații business angels.

Desigur, ca și în alte clase de active, atunci când vorbim de investiții în startup-uri este importantă crearea unui portofoliu diversificat. Acest lucru implică procese de scouting, pentru a vedea și selecta startup-uri relevante, de due diligence, pentru a înțelege oportunitatea de investiție și riscurile, iar apoi de execuție a investiției. În mod optim, investiția se face alături de alți angeli cu expertiză complementară. Vorbim deci ­despre un proces relativ complex, pe care jucători ca Growceanu îl pun la dispoziția investitorilor ca o soluție end-to-end.

Care este o medie a finanțării pe care un startup se poate aștepta să o primească de la un angel investor?

Aceste companii sunt încă într-o fază de dezvoltare incipientă, prin urmare finanțările pot începe de la câteva zeci de mii de euro. Din partea unui singur investitor nici nu e nevoie de atât, pentru că există modalități de a sindicaliza investițiile astfel încât tichetul minim să pornească de la 5.000 de euro – cum e cazul platformei Growceanu, care simplifică întreg procesul investițional, asi­gurându-i totodată transparența de la primul contact cu antreprenorul (înainte de sesiunea de pitching) și continuând cu întregul proces investițional (business și legal due diligence, investiția în sine, continuarea relației antreprenor-investitori).

Este nișa de crowdfunding un competitor pentru angel investors?

Crowdfunding-ul se bazează adesea pe încrederea dată de investi­torii ancoră, care sunt investi­tori profesioniști ce fac toate dili­­­gențele necesare în procesul investițional. Este, așadar, o variantă comple­mentară care poate aduce mai multe resurse startup-ului în care business angelii investesc sau au investit deja. Investitorii din crowdfunding sunt prin excelență pasivi, dar desigur că banii lor, puterea investițională pe care o pun în ­slujba startup-ului, nu sunt deloc de neglijat.

Ce tipuri de startup-uri se află pe radarul Growceanu în 2023? Vă uitați și la companii antreprenoriale aflate la început de drum în alte piețe din Europa Centrală și de Est?

Intenționăm să continuăm identificarea moonicorn-ilor cu potențial deosebit atât din România sau ­Europa Centrală și de Est (unde relațiile dezvoltate cu prieteni și parteneri atât din grupurile cheie de angel investment dar și dintre VC-uri au dat deja roade), cât și în vest, întrucât am investit deja în startup-uri britanice, luxemburgheze sau americane.

Ce perspective are ecosistemul antreprenorial local la modul general în 2023?

Ecosistemul antreprenorial se trans­formă în sens pozitiv și se pregătește pentru o creștere intensă, datorată atât actorilor privați, disponibilității investițiilor, cât și sectorului ONG/guvernamental, care își rafinează abilitățile de catalizare și stimulare a antreprenoriatului.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 369 (19 decembrie 2022 – 15 februarie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.


Citiți articolul original pe revistabiz.ro

Declinarea răspunderii! romaniahub.ro este un agregator automat al media din Romania. În fiecare articol este specificat hyperlinkul către sursa primară. Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (revistabiz.ro) Dacă sunteți proprietarul conținutului și nu doriți să vă publicăm materialele, vă rugăm să ne contactați prin e-mail – [email protected]. Conținutul va fi șters în 24 de ore.
Redactia

Redactia

RomaniaHUB.ro este o resursă online care ajută la conectarea companiilor cu furnizorii de servicii în care pot avea încredere. Ne dorim să fim o sursă de inspirație pentru industria marketingului digital, dar și un canal de educație pentru celelalte categorii de public interesate de marketing digital, seo, web design, ecommerce.
mood_bad
  • Niciun review
  • Adauga un comentariu

    Alții au citit și...

    top-shop.ro

    Citește și...

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.