Ce sunt linkurile nenaturale?doar 7 minute sa citesti articolul

linkuri nenaturale

Atunci când vorbim despre ceva nenatural, ne vom referi întotdeauna la ceva nefiresc și nu neapărat artificial. Este un fel de a spune că este ciudat, contra firii, la fel cum naturalul este firesc.

Dar pe lângă toate lucrurile ce pot fi nenaturale, probabil că nimeni nu s-a gândit că și un link către sau dintre un website poate fi considerat nenatural. Problema multora este că Google s-a gândit. Așa că odată cu actualizarea algoritmului lor Penguin din aprilie 2012, o grămadă de site-uri s-au trezit penalizate și aproape fără trafic pentru că aveau sau erau suspectate că au link-uri nenaturale.

Dar ce sunt acestea și cum ne putem ferii de ele sau de suspiciunile Google că le-am avea?

Care este definiția linkurilor nenaturale

Google spune în Ghidul său al Calității că orice link de pe o pagină care are scopul de a manipula PageRank-ul sau poziția site-ului în SERP (Search Engine Results Page) poate fi considerat un link nenatural și încalcă regulile stabilite de motorul de căutare.

Pentru că link-urile, în special back-linkurile erau extrem de importante (și încă sunt!) pentru a obține o poziție foarte sus în SERP, mulți dintre cei care lucrau în SEO au găsit modalități „necinstite” de a face rost de backlink-uri. Din nefericire pentru aceștia în 2012 această „schemă” a luat sfârșit. Drept urmare, acum backlink-urile trebuiesc create în mod natural. Adică trebuie să aibă logică, să fie relevante contextului și nu să existe doar de dragul linkului și al rank-ului.

Care linkuri pot fi considerate nenaturale

Voi descrie mai jos care sunt cele mai comune variante de linkuri nenaturale și cum îți pot afecta ranking-ul tău în SERP.

Orice link tranzacțional

Orice link pe care tu îl vei publica pe site-ul tău doar pentru că ai primit bani, reduceri sau bunuri și servicii din partea respectivei companii va atrage penalizare atât pentru ei cât și pentru tine. Aici probabil că va interveni o dilema: cum poți să dovedești că nu ai primit nimic? Acestea sunt lucruri care se pot verifica, evident, dar ai și tu instrumente la rândul tău pentru a demonstra că ești de bună credință.

În cazul în care faci o recomandare pentru un site sau produs, va trebui să te asiguri că respectivele sunt relevante pentru domeniul tău și să menționezi motivația alegerii tale. Articolul, postarea sau menționarea ta nu trebuie să includă cuvinte cheie cu nemiluita și trebuie să aibă logică și coerență. Adică va trebui să ai în vedere toate principiile legate de conținut pe care trebuie să le urmezi în general. Mai mult decât atât, dacă să spunem că ai avut o super experiență la un restaurant și vrei să scrii despre asta pentru că ai fost cu adevărat mulțumit atunci poți să introduci în cod un atribut nofollow, pentru a arăta motorului de căutare că nu vrei să indexeze la căutări acea pagină.

Schimbul de link-uri

Acesta era practicat foarte mult înainte de actualizarea Penguin din 2012. Mergea pe principiul trocului: tu pui un link al tău la mine, eu pun un link de-al meu la tine. Și eu și tu câștigam backlink-uri fără niciun efort, iar de cele mai multe ori link-urile respective nu aveau nicio valoare pentru utilizator, ba chiar deveneau enervante prin irelevanța lor pe pagina respectivă.

Dacă link-ul pe care tu îl pui și cel către de pe site-ul la care faci trimitere au relevanță pentru articol sau subiectul discutat atunci mai mult ca sigur că acest lucru nu va fi penalizat. Să spunem că ai o agenție de turism și o pagină în care recomanzi servicii conexe turismului, dar pe care nu le oferi tu, spre exemplu, asigurări medicale de călătorie. Dacă vei recomanda aici 2-3 firme cu care lucrezi în mod curent, atunci motorul de căutare nu va considera necesar să te penalizeze. Și mai mult ca sigur, având în vedere colaborarea voastră și aceștia vă vor recomanda pe site-ul lor la secțiune cu asigurări turistice. Dacă însă vei înșira o listă de 50 de companii de asigurări, atunci mai mult ca sigur ca acest fapt va fi privit ca o „contravenție”.

Linkuri de la site-uri de proastă calitate

Dacă să spunem că vinzi ceasuri de damă și există un link către de tine pe un site de tipul „ceasuriieftine.ro” care trage informație și nu publică niciun conținut, iar scopul lor este să îndese cuvinte cheie și linkuri, atunci cu siguranță vei fi penalizat. Din păcate acest tip de backlink nu prea poate fi evitat pentru că site-urile respective au proprii crawleri care generează linkuri cu alte site-uri.

Sesizează site-ul unde ai găsit respectivul link al tăi care apare fără permisiunea ta și roagă-i să te depisteze, iar dacă nu o fac îți rămâne să folosești o funcție disavow (despre care vom vorbi pe larg mai jos).

Folosirea unui plan de înșelăciune cu link-uri

Știu că treaba asta sună un pic prea a război cu spioni pentru niște simple link-uri. Totuși realitatea ne arată că există companii care ar face orice pentru a ajunge pe primul loc la căutările de pe Google, iar acest orice presupune milioane de backlink-uri false. Și asta pentru că poziția în SERP cu cât este mai sus, cu atât compania va avea un profit mai mare. Majoritatea utilizatorilor vor face click pe primul link întors de către motorul de căutare și există mari șanse să și cumpere de acolo, drept urmare compania respectivă a obținut un profit, dar printr-o înșelăciune.

Există companii care se ocupă de vânzarea de link-uri, acesta este obiectul lor de activitate. Acesta nu este ilegal, ci doar penalizat de Google, dar nimeni nu primește vreo amendă pentru asta. De aceea, sunt firme, chiar printre cele mari care încearcă asemenea strategii. Se adresează unei asemenea companii, iar aceștia au legături cu proprietari de site-uri care nu sunt foarte importante sau vizitate, dar aici nu vorbim de 1 site, ci de sute. Așa că ușor, ușor se umple Internetul de linkuri către o companie. Au existat multe asemenea exemple de încercare de a păcăli Google și poate cea mai cunoscută este cea încercată de compania americana J.C. Penney.

Comentarii pe bloguri sau forumuri

Probabil că le-ați văzut deja pe acestea măcar o dată în viață. Atunci când cineva vine brusc de nicăieri cu o postare în comentarii care fie este doar un link și o mică reclamă lângă sau care chiar comentează, dar bagă o semnătură cu link către site-ul său. Sunt multe cazuri, în care însuși administratorii blogurilor sau forumurilor respective se sesizează și șterg respectivele comentarii pentru că le consideră spam. Dar dacă ei nu o fac, nicio problemă căci supereroul „G” are grijă să îi pună pe vreun loc 60 – 100 la căutare.

Recenzii sau răspunsuri înșelătoare

Sunt unele companii SEO care practică black-hat SEO care plătesc oameni să scrie recenzii false despre diverse produse, companii sau servicii ce sunt publicate apoi pe diverse site-uri de gen și evident au link-ul aferent. Problema este că persoanele respective de multe ori nu au folosit produsul sau vizitat locul, ci sunt plătiți să scrie despre el. Există apoi site-uri de întrebări și răspunsuri precum Quora, unde de asemenea se profita de posibilitatea de crea linkuri către propriul site. Multe companii folosesc aceste platforme doar în scopul de a posta linkuri către site-ul lor și nu din dorința de a răspunde la întrebări.

Ferește-te deci de aceste practici, pentru că deși pare că ai găsit o portiță, în cele din urmă vei fi descoperit și penalizat.

Cum să scapi de linkurile acestea?

În cazurile evidente în care ai făcu un schimb de linkuri sau ai plătit pe cineva să scrie despre tine atunci primul lucru pe care îl ai de făcut este să încetezi respectiva tactică/strategie. Și apoi să anunți Google că „te-ai cumințit” pentru ca aceștia să ridice penalizarea asupra traficului tău.

Există apoi și varianta în care tu te știi cu „mâinile curate” și totuși ești penalizat de Google pentru linkuri nenaturale. Pentru că da, se poate întâmpla și asta, atunci când te alegi cu niște backlink-uri de tip spam. Există software care generează link-uri pe baza cuvintelor cheie și te poți trezi cu o asemenea „surpriză” fără măcar să ai habar.

În cazul al doilea, dar poate și pentru primul poți folosi un tool care să te ajute să descoperi ce link-uri sunt suspecte, care sunt ok și care sunt considerate nenaturale. Apoi probabil va trebui să verifici unele dintre ele manual, pentru că este posibil să nu fie corect raportate.

Va trebui să trimiți un fișier către Google cu o solicitare de disavow (ștergere, ignorare) a site-urilor pe care apar respectivele linkuri. Ca urmare, Google va putea știi că nu trebuie să ia în considerare backlink-urile către tine de pe respectivele site-uri. De asemenea va trebui să transmiți prin Console și o cerere de ridicare a penalității. Foarte mulți experți SEO sfătuiesc webmaster-ii să nu transmită doar o listă cu ce anume au îndreptat și cum, ci și un fel de mea culpa.

Domeniul backlink-urilor este poate unul dintre cele mai surprinzătoare porțiuni ale SEO. Tentația de a ceda în fața unei posibilități de a păcăli Google este probabil extrem de puternică. Faptul că aceste linkuri sunt atât de prețioase pentru poziția unui site în SERP și mai mult, trebuie să fie și de calitate, face tot procesul o a adevărată muncă de Sisif. În medul online atât de plin să poți să devii atât de relevant sau important încât să convingi titani din domeniul tău să facă o referire la tine printr-un backlink de bunăvoie pare aproape imposibil. Dar cred că nu trebuie să țintești către asta, ci mai degrabă spre fericirea și satisfacția celor ce te vizitează, celor ce îți sunt clienți. Astfel scopul tău va fi comun cu al Google și al oricărui motor de căutare și poate așa vei reuși să îi aduci de partea ta.

Picture of Redactia

Redactia

RomaniaHUB.ro este o resursă online care ajută la conectarea companiilor cu furnizorii de servicii în care pot avea încredere. Ne dorim să fim o sursă de inspirație pentru industria marketingului digital, dar și un canal de educație pentru celelalte categorii de public interesate de marketing digital, seo, web design, ecommerce.
mood_bad
  • Niciun comentariu
  • Adauga un comentariu

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.