Se vorbește pe larg despre SEO și de ce este foarte important ca site-ul tău să fie optimizat, iar goana după adunarea de ”puncte pe plus” de la Google a devenit o adevărată nebunie ce antrenează nenumărate discuții. Pe de altă parte sunt mulți care se întreabă de ce să se chinuie ani de zile pentru a obține un loc bun la clasarea în Google doar pentru câteva cuvinte sau fraze cheie, când nu este oare mai simplu să plătești o reclamă către acest motor de căutare și toate problemele tale să se rezolve?
Cine are însă dreptate? Ce este mai bine să folosești, o optimizare de durată, dar obținută cu mari eforturi sau o reclamă care să îți aducă rezultate imediate, dar pe termen mai scurt? Atunci când tu ești persoana care trebuie să ia decizia asupra a ceea ce oare ar fi mai bine pentru afacere de multe ori este posibil să te afli într-o mare dilemă pentru că fiecare pare să aibă părți bune.
Așa că mai departe vom descurca împreună ițele complicate ale celor două variante de a te promova și vom descoperi care dintre ele ar putea fi mai eficient.
Ce este SEO
SEO sau Search Engine Optimization este procesul prin care un site web este optimizat în vederea obținerii unui loc cât mai sus în SERP – paginile de rezultate ale unui motor de căutare. Cu ajutorul SEO vei putea obține trafic organic din căutările utilizatorilor. Ce înseamnă aceasta? Site-ul tău va fi returnat pe o poziție cât mai înaltă în pagina cu rezultate atunci când un utilizator efectuează o căutare după un cuvânt cheie (evident ce au legătură cu tine și site-ul tău), dar fără să plătești pentru poziția respectivă, ci în mod „natural”.
Poziția respectivă depinde de foarte mulți factori integrați în algoritmele de căutare Google, precum originalitatea și autenticitatea conținutului, caracteristicile tehnice ale site-ului, viteza sa de încărcare, adaptarea pentru mobil, etc.
Ce este PPC
PPC sau Pay Per Click este publicitatea plătită de pe motoarele de căutare. Aceasta presupune că site-ul tău va apărea printre primele rezultate, cu mențiunea în dreptul său că este reclamă, atunci când cineva caută un cuvânt cheie. Tu vei plăti o sumă de bani pentru fiecare cuvânt cheie, iar cuantumul acesteia depinde de respectivul cuvânt. Cuvintele cheie din domeniul financiar, spre exemplu pot fi destul de scumpe. Suma de bani pe care o vei plăti depinde de numărul de click-uri făcute pe link-ul sponsorizat. Adică de fiecare dată când cineva face click pe linkul din reclama plătită tu vei achita suma convenită per click pentru respectivul cuvânt cheie.
Ce avantaje are fiecare
Din descrierile de mai sus reiese că cele două variante de promovare online sunt practic două fațete ale aceluiași lucru pentru că rezultatul dorit este acela ca cineva să facă un click pe link-ul către site-ul tău. Doar că SEO este o metodă gratuită, iar PPC este o metodă plătită.
Așa că să vedem mai jos care sunt avantajele pe care ni le prezintă fiecare dintre ele pentru a putea descoperi care este cu adevărat varianta câștigătoare.
Avantajul net al SEO în fața oricărei variante de promovare la căutări este faptul că este ceva ce durează, ceva de lungă durată. Optimizarea unui site cu tot ce implică aceasta: modificări de design, structură, conținut, imagini, etc sunt lucruri are rămân și care îmbunătățesc în mod considerabil experiența utilizatorilor. Un site web trebuie să pună în aplicare un plan de optimizare constant, pentru că algoritmii de căutare se schimbă în mod constant, în plus conținutul trebuie în permanență îmbunătățit și înmulțit.
Despre SEO se poate spune că are și avantajul faptului că este gratuit. Totuși pentru o afacere la nivel mai ridicat va trebui să investești o sumă de bani și în acest tip de promovare. Conținutul trebuie creat și să fie de calitate și mai mult ca sigur că nu vei avea tu timp să îl faci. Poate că sumele investite nu se vor ridica la nivelul celor aferente unui cuvânt cheie plătit ce este extrem de popular, deci și foarte scump. Totuși pentru a reuși va trebui să investești și timp și bani în SEO. Ceea ce însă face SEO să devină o soluție financiară mia bună este faptul că pe termen lung investiția în optimizare este mai profitabilă decât cea în PPC.
Pe de altă parte varianta Pay Per Click are avantajul de a putea oferi rezultate vizibile într-un timp foarte scurt. Nu trebuie să aștepți un an de zile pentru a vedea rezultatele traduse prin afluxul de clienți proveniți din reclama plătită.
PPC are și un alt atu important: îți oferă posibilitatea unei segmentări extrem de fine a audienței căreia te adresezi. Poți selecta pentru cine dorești să fie respectiva reclamă afișată în termeni de vârstă, demografie, studii, etc.
Ce ar trebui să folosești
Așadar acum că am văzut ce înseamnă fiecare metodă și ce avantaje prezintă fiecare să vedem pe care va trebui să o folosim? Răspunsul este: pe amândouă separat la un moment dat și apoi probabil împreună.
Vă veți întreba: bine, bine, dar scopul acestui articol nu era să îmi indice care este formula 100% câștigătoare pentru afacerea mea? Nu, scopul era să vă sfătuiesc care este cea mai bună alegere pentru afacerea ta, doar că ce este mai bine pentru tine depinde de câțiva factori.
Indiferent că începi sau nu cu SEO sau dacă, inițial te concentrezi doar pe acest aspect în cele din urmă va trebui cu siguranță să faci și optimizare să abordezi și această problemă a SEO. Utilizatorul din ziua de azi, adică cel ce caută ceva pe Internet este pretențios, adică își dorește ca ceea ce caută să fie corect, bine și rapid găsit. Așa că în ciuda faptului că plătești pentru a te afla printre primele rezultate, dacă potențialul tău client a dat click pe link-ul către tine (și tu ai plătit banii pentru asta!), iar site-ul tău este neoptimizat, atunci acesta va da back din browser și va merge la următorul rezultat.
SEO este însă o acțiune care presupune un timp destul de îndelungat, cel puțin 4 luni până la a începe să vezi câteva mci rezultate. Așa că dacă ești la început de drum într-o industrie sau într-un domeniu foarte aglomerat atunci PPC este o idee foarte bună, pentru că îi va familiariza pe utilizatori cu afacerea și ofertele tale. De asemenea dacă ai nevoie de un impuls de promovare pentru o promoție, ofertă specială sau în acele momente când concurența este mai mare în domeniul tău, PPC este o soluție foarte bună pentru că va da rezultate rapid și nici nu implică un angajament pe termen prea lung.
PPC nu este neapărat o strategie bună pe termen lung. Principalul motiv este că poate fi o variantă foarte costisitoare în funcție de domeniul în care activezi și automat cuvintele cheie pe care dorești să le plătești pentru promovare. Sistemul de plată pentru acest tip de reclamă, cel puțin la Google este unul ce se bazează pe licitație pentru diverse cuvinte cheie cu sume ce variază în funcție de popularitatea lor. De aceea această metodă este foarte bună atunci când vrei să dai un impuls site-ului la început sau cu diverse ocazii deosebite.
CONCLUZIE
Concluzia celor de mai sus este că sigur vei avea nevoie de SEO, dar este posibil să te afli și în situația de a trebui să folosești PPC măcar pentru un timp. NU există o variantă optimă pentru toată lumea, ci oricare dintre cele două metode de promovare sunt la fel de bune, dar depinde de nevoile și posibilitățile tale când și cum să le folosești.
Adauga un comentariu