Nimeni nu poate spune că nu preferă un site care se încarcă repede în locul unuia lent. Există două motive principale pentru care lumea creează bloguri sau site-uri web, și anume: să îți extindă afacerea și să își facă cunoscută pasiunea și să se conecteze cu alte persoane ce o împărtășesc. Indiferent de motiv site-ul tău trebuie să fie funcțional sau responsive. Cel mai important factor ce face un site responsive este ”viteza de încărcare” a sa.
Dar atunci când auzim cele două noțiuni ”viteza site-ului” și SEO ni se pare că vorbim despre două lucruri total diferite, ce aparțin unor domenii separate. Din acest motiv majoritatea nu înțelege ….
Cum afectează viteza unui site strategia SEO?
Este foarte dificil să îți faci cunoscut site-ul și să crești numărul de vizitatori fără ajutorul Google și a căutărilor efectuate de utilizatori aici. Și dacă îți dorești să primești un minim de trafic gratuit din partea acestor căutări pe Google, atunci trebuie să te asiguri că site-ul tău se mișcă foarte repede. De ce? Într-un studiu creat de MachMetrics în 2018 se arată că majoritatea site-urilor au un timp mediu de încărcare situat între 8 și 11 secunde.
Problema? Păi conform unui studiu efectuat de Google, majoritatea vizitatorilor vor părăsi site-ul dacă acesta se încarcă într-un timp mai mare de … 3 secunde.
Google a lansat acum câțiva ani un algoritm denumit RankBrain, iar acesta a avut un impact asupra multor webmasteri. Mulți deținători de sit-uri au experimentat odată cu implementarea acestui algoritm o scădere de trafic. Dar, haideți să explicăm clar de ce …
Ce este Google RankBrain?
RankBrain este primul algoritm de învățare automată (machine-learning) al Google. Rolul său este de a înțelege ce rezultate de căutare trebuie să ajungi pe prima pagină în Google. Acesta studiază modul în care utilizatorii interacționează cu site-urile.
Cum funcționează RankBrain?
Google RankBrain ia în considerare doi factori atunci când creează ranking-ul unui site:
- CTR (valoarea Click-through)
- Dwell time (perioada de timp petrecută pe site)
Doar cel de-al doilea factor (dwell time) este important din punctul de vedere al vitezei unui site. Drept urmare, ne vom concentra pe acest subiect pentru a nu-ți ocupa prea mult din timp.
Ce este Dwell Time?
Acest coeficient folosit de Google este direct relaționat cu viteza site-ului și funcționalitatea acestuia (responsive). Dwell time este egal cu durata exactă pe care vizitatorii o petrec pe site-ul tău. Atât și nimic mai mult.
Cu cât această perioadă este mai mare, adică vizitatorii tăi petrec mai mult timp pe site-ul tău, cu atât acesta este mai sus în căutările pe Google.
Iată cum funcționează:
Dacă majoritatea vizitatorilor site-ului tău pleacă după un timp de maxim 5 secunde, atunci acest fapt este interpretat de Google ca fiind ceva rău (ai un bounce rate – rata de respingere mare). RankBrain îi transmite automat lui Google că ”vizitatorii tăi au o experiență proastă la tine pe site”. O experiență proastă înseamnă că pur și simplu oamenilor nu le place nici ce conține site-ul și nici cum funcționează.
Ce se întâmplă pe urmă? Google îți scade pur și simplu ranking-ul pentru că scopul său este ca utilizatorul să aibă o experiență cât mai bună.
Așa că, cu cât este mai mare bounce rate-ul tău, cu atât poziția ta în Google va fi foarte joasă.
De altfel, conform unei analize a 1,3 milioane de rezultate pe Google realizată de către Backlinko site-urile care au un bounce rate mic vor fi întotdeauna poziționate în fața celor care au bounce rate mare.
Cum îi faci fericiți pe vizitatorii site-ului tău?
Cum e atunci când vizitezi un site care se încarcă rapid? Super! Găsești informația de care ai nevoie și ești mulțumit. Asta își dorește Google pentru utilizatorii săi.
Așa că dacă vrei să intri în grațiile lui Google va trebui să te asiguri că vizitatorii tăi sunt mulțumiți pentru a nu pleca repede de pe pagina ta (adică ”bounce”). Și una dintre cele mai bune modalități de acrea o experiență bună pentru utilizatori este să ai un site care se încarcă super rapid.
Viteza unui site este un factor cheie în experiența utilizatorului (user experience). Nimeni nu va căuta într-un site care se încarcă greu. Nu uita că 53% din vizitatori plecă de pe site-ul tău dacă se încarcă în mai mult de 3 secunde!
Cu cât site-ul tău se încarcă mai rapid, cu atât utilizatorii sunt mai fericiți. Cu cât sunt mai fericiți, cu atât bounce rate-ul tău scade. Cu cât ai un bounce rate mai mic, cu atât poziția ta pe Google avansează.
Și uite așa viteza site-ului tău afectează direct SEO-ul.
O altă modalitate de a înțelege cum poate viteza site-ului tău să dăuneze SEO-ului tău este prin a vorbi despre …
Concurența
Indiferent în ce domeniu activezi, cu siguranță ai concurenți. Și aici este punctul esențial în care te poate afecta viteza site-ului propriu.
Același studiu al Backlinko, amintit mai sus arată că site-urile care se încarcă repede au o poziție mai înaltă decât cele ce se încarcă greu.
Să ne imagini următoarele trei scenarii posibile:
Presupun că tu și concurența ta aveți website-uri frumoase pentru a capta atenția vizitatorilor, dar și autoritate în domeniu (domain authority) egală.
Scenariul 1: Conținutul site-ului tău este la fel de bun ca al concurentului tău. Doar că site-ul lui se încarcă într-o secundă și al tău în 5 secunde. Cui credeți că îi va acorda Google prioritate? Concurentului tău! Și asta pentru că el creează o experiență a utilizatorului mult mai bună.
Scenariul 2: Conținutul site-ului tău este mai bun decât al concurenței. Dar site-ul tău se încarcă mult mai greu. Din nou, există o mare probabilitate ca el să câștige.
Scenariul 3: Ai cel mai tare conținut posibil. Dar din păcate, pentru că site-ul tău se încarcă greu, ai și un bounce rate mare. Din nou, concurența ta care ar conținut ok (nu cel mai bun), dar care are un bounce rate scăzut (pentru că are un site ce se încarcă rapid) este posibil să fie în avantaj față de tine.
În concluzie:
Site încet = bounce rate mare
Un bounce rate mare este înțeles de Google ca experiență proastă a utilizatorului.
Experiența proastă pentru utilizator = ranking mic pe Google
De aceea viteza site-ului tău este importantă pentru SEO.
Acum că știi care este legătura SEO-ului cu viteza site-ului, se pune o întrebare logică …
Cum verifici viteza site-ului tău?
Înainte de îmbunătății viteza site-ului tău trebuie să știi ce viteza are. Din fericire există foarte multe tool-uri gratuite pentru a măsura viteza unui site. Mai jos sunt trei cele mai bune instrumente pentru a măsura viteza unui site:
Pingdom
Pingdom este unul dintre cele mai bune și cunoscute asemenea instrumente. Acesta îți arată diverse amănunte legate de viteza ta și cum poți să o îmbunătățești. Pingdom este similar lui Google Tool și generează o mulțime de sugestii și modalități specifice pentru a mări viteza site-ului.
Google Page Speed Insights
Este de la sine înțeles că Google nu putea să nu creeze și el un tool pentru testarea vitezei unui site. De fapt, Google are chiar cel mai puternic instrument pentru stabilirea vitezei de încărcare a site-ului tău.
Acest tool furnizează detalii legate de viteza de încărcare a site-ului tău atât pe desktop, cât și pe mobil. De asemenea își arată și cum poți îmbunătății viteza.
GTmetrix
Acesta este preferatul meu. Acesta îți arată timpul de încărcare în timp real al unui site într-un mod foarte precis. Ceea ce îmi place la GTmetrix este că îți arată toate plugin-urile, temele, imaginile, etc ce sunt răspunzătoare pentru încetinirea site-ului și cum să îndrepți treaba asta.
Cea mai tare parte este că îți arată care este sursa problemelor. Este serverul sau configurația site-ului tău? Așa că vei ști exact pe ce să te concentrezi mai întâi.
Ce face un site să se încarce rapid?
1. Web Hosting
Primul parametru ce afectează viteza unui site este furnizorul de servicii de hosting. Acesta face ca site-ul tău să fie disponibil pe internet. Drept urmare, vei avea nevoie de un serviciu de hosting rapid, dacă vrei un site rapid.
2. Caching
Problema legată de viteză se referă la mărimea fișierului. Deși mărimea recomandată a unui fișier este de 500KB, același studiu al MachMetrics din 2018, citat mai sus, a arătat că majoritatea site-urilor au cam 1 MB – 2,5 MB (ceea ce este de 5 ori mai mult față de recomandare). Așa că reducerea mărimii site-ului este primul proces tip caching pe care îl poți urma pentru a obține o viteză mai mare de încărcare.
Redu mărimea imaginilor
Presupunând că nu ai video pe site, cea mai bună modalitate de a reduce mărimea acestuia este prin a reduce numărul sau mărimea imaginilor existente în el. Poți folosi tool-uri gratuite precum TinyPng car nu numai că îți vor compacta imaginile (schimbarea formatului), dar le vor reduce și mărimea. Acest tool poate comprima o imagine până la 65%.
Întotdeauna comprimă imaginile înainte să le faci upload pe blogul sau site-ul tău.
Instalează Smush Plugin
Smush este un plugin gratuit de WordPress care comprima automat imaginile înainte de includerea lor în site-ul tău. Deci în plus față de TinyPng, acest plugin te poate și el ajuta să mărești viteza de încărcare a paginii.
Folosește un plugin de Caching
Dacă folosești WordPress pentru site-ul tău, atunci poți folosi plugin-uri de caching precum W3 Total Cache, ce îți poate cu adevărat mări viteza site-ului prin următoarele acțiuni:
- Browser caching
- Compresie GZIP
- Micșorarea fișierelor HTML/CSS
- Minimizarea numărului de cereri HTTP
3. Content Delivery Network (CDN)
CDN este un alt instrument ce poate fi folosit pentru a crește viteza de încărcare a site-ului. Afișează site-ul tău de pe serverele locale către utilizatori de peste tot din lume, în consecință timpul de încărcare se reduce semnificativ.
Majoritatea companiilor bune de web hosting furnizează un serviciu gratuit CDN CloudFare. Te poți folosi de asta cu condiția ca site-ul tău să nu fie prea mare. Dar, dacă site-ul tău este unul mai pretențios atunci cel mai bine ar fi să iei în considerare o versiune mai scumpă sau un alt furnizor CDN de tip premium.
Acum este rândul tău!
Ce părere ai despre viteza site-ului tău? Care este următorul tău pas? Vei optimiza oare viteza site-ului tău sau te vei muta pur și simplu la un serviciu de hosting mai rapid și mai prietenos cu SEO? Spune-ne părerea ta în secțiunea de comentarii de mai jos.
Adauga un comentariu