Nu este așa că vă verificați emailul măcar o dată pe zi? Și când vă întreb asta nu mă refer la email de servici pe care probabil că sunteți obligați să îl verificați, ci la cel personal? Studiile arată că 90% dintre oameni își verifică mail-ul măcar o dată pe zi. De ce? Așteaptă poate un răspuns la vreun email personal sau vreo factură de achitat sau un document necesar pentru a face ceva sau poate un raport de la școala copilului. Motivele sunt nenumărate, dar veți fi surprinși să aflați că unii deschid mailul personal doar pentru a vedea ce mai prin el, poate au primit vreo ofertă specială de la vreun site unde sunt abonați.
Există ideea preconcepută că marketingul prin email este antic și foarte mulți resping ideea de a investi în acest tip de marketing. Dacă ne gândim la începuturile email-ului, atunci când toată lumea a început să îți facă gratuit conturi de email pe Yahoo sau Hotmail, atunci, da: acel tip de marketing pe email este cu siguranță perimat și ineficient, ba chiar ilegal.
Marketingul pe email de azi presupune un acord clar al utilizatorului de a se abona fie la lista de mail, fie la site-u acestuia cu acordul clar exprimat de a primi mailuri de la compania ce deține site-ul. Mai mult, dacă utilizatorul respectiv se plictisește de email-urile trimise de tine sau realizează că nu are nevoie de acele informații are o opțiune clară de dezabonare care și funcționează.
Haideți să disecăm împreună misterele marketingului prin email ce se practică în zilele noastre și să aflăm împreună cât de multe avantaje ne poate aduce o asemenea campanie corect creată și administrată.
Ce este marketingul prin email
Marketingul prin email este o strategie de marketing digital ce implică transmiterea unui mesaj comercial prin intermediul emailului către un client potențial sau existent cu acordul acestuia. Există în această definiție două aspecte importante pe care vreau să le abordez. Întâi faptul că mă adresez acelora ce și-au arătat măcar o dată interesul față de produsele mele sau celor ce au cumpărat măcar o dată de la mine. Aceasta înseamnă că aceste persoane sunt deja „pregătite” să interacționeze cu compania mea, iar munca mea de convingere va fi mai scurtă decât în cazul unui nou venit.
Apoi, al doilea aspect foarte important este că persoana căreia îi trimit email-ul trebuie să își dea acordul prealabil pentru a primi respectiva „epistolă”. Aceasta presupune că persoana respectivă are încredere în mine, în compania mea să îmi încredințeze emailul pentru viitoare interacțiuni dintre noi prin intermediul acestui mijloc de comunicare.
Există două tipuri principale de email marketing: newsletter-ul și drip marketing. Bănuiesc că fiecare dintre noi a primit măcar o dată un newsletter deci știm în mare parte ce înseamnă: un email prin care compania informează abonatul asupra unor promoții sau unor colecții/produse noi sau legat de diverse evenimente pe care le ține sau pur și simplu un set de sfaturi utile. Variantele aici sunt nenumărate.
Am încercat să găsesc o traducere cât de cuprinzătoare pentru termenul specific marketingului prin email, drip marketing, dar mi-a fost imposibil să găsesc un termen care să includă toate aspectele acestui tip. Să îi spunem marketing „”pic cu pic”. Să vă explic ce înseamnă: este acel tip de marketing prin email ce transmite mesaje clientului în funcție de pașii pe care acesta îi face pe un site. Aceste campanii sunt 100% automatizate în funcție de pașii pe care îi face acesta și generează un email automat pentru fiecare tip de acțiune. Mai mult ca sigur ați primit mesaje de tipul „Ai uitat ceva în coș” sau „Produsele tale din favorite sunt în stoc limitat”, etc. Aceste mesaje aparțin acestui tip particular de marketing prin email.
Cum convingi lumea să se aboneze
Unul dintre principalele motive pentru care lumea fuge de marketingul prin email este faptul că posibilitatea de acrea o listă de abonați li se pare aproape iluzorie. Există ideea că oamenii fug de abonarea la liste de email-uri și aceasta este în mare parte un adevăr. Pentru că publicitatea nesolicitată a fost foarte mult întrebuințată și listele erau în trecut create pe baza naivității oamenilor sau pur și simplu vândute de către companii, lumea a devenit foarte atentă la ce anume se abonează. Acest fapt nu reprezintă decât un avantaj pentru compania ta pentru că nu înseamnă că nu se va abona nimeni, ci dimpotrivă doar cei care sunt cu adevărat interesați de ceea ce vinzi tu, au încredere în tine și vor să mai audă despre tine.
Așa că asigură-te că pe site-ul tău, dar și pe platformele de social media pe care ești prezent există însemne clare de abonare pentru a primi emailuri. Poți crea campanii sau promoții speciale prin care să îi motivezi pe clienți fie ei potențiali sau existenți să se aboneze. Le poți oferi fie reduceri, fie avantaje personalizate sau acces la anumite documente sau materiale video doar dacă se abonează la baza ta de date pentru trimitere de emailuri.
Vreau să atrag atenția însă că nu este îndeajuns doar să convingi lumea să se aboneze, ci trebuie să și găsești modalități pentru a reține abonații. Nu poți răsufla ușurat că ai 10.000 de abonați și să îi bombardezi cu email-uri lipsite de calitate pentru că se vor dezabona imediat. Trebuie să nu uiți că este important ca mesajele tale să prezinte o valoare clară pentru abonat, să îi răspundă la întrebări potențiale și să îi aducă un pic de informație suplimentară.
Care sunt avantajele marketingului prin email
În primul rând marketingul prin email este ieftin și eficient. Această formă de marketing este cunoscută ca forma cu cel mai mare ROI (Return on Investment) dintre toate celelalte existente în mediul digital. Conform Asociației de Marketing Direct din SUA, marketingul prin email generează 40 USD pentru fiecare USD investit.
Un alt avantaj al său este faptul că marketingul prin email generează o rată de convertire a clientului foarte mare. Motivul principal al acestui fapt l-am explicat deja un pic mai sus și anume, abonații la email sunt deja potențiali clienți sau chiar clienți existenți. Studiile arată că CTR -ul (Click-Trough Rate) pentru email este mai mare decât în cazul postărilor pe rețelele de socializare. Cele două variante au creat obiceiuri diferite, adică emailul este citit de cele mai multe ori integral pentru că lumea este obișnuită să facă asta deja, iar postările pe rețelele de socializare sunt parcurse rapid și poate nici măcar până la final căci acestea sunt destinate exact unei răsfoiri superficiale.
Un email poate transmite mesajul pe care tu îl dorești cui îți dorești tu să îl transmită. Avantajul automatizării marketingului prin email este faptul că poți crea variante/șabloane personalizare în funcție de client. Poți împărții clienții în grupuri de vârstă, interese, categorii de interes, intenții de cumpărare, locație, etc și să transmiți automat email-uri abonaților funcție de grupul din care fac parte. Astfel mesajul tău este extrem de „țintit” șu nu general. Gândește-te că anunțurile care îți apar pe Facebook sunt inutile pentru tine de multe ori. Și acum compară:
- te-ai abonat la un newsletter după ce ai cumpărat o pereche de pantofi de la un magazin care ți-a făcut impresie bună – peste 1 lună ai primit o informare pe email de la ei că în două zile vor avea o campanie la colecția nouă cu mari reduceri, iar în ziua reducerilor o altă informare că a început campania respectivă – dai click, vezi prețurile chiar mici și cumperi
CU
- ai căutat acum o săptămână vopsea lavabilă pentru a îndrepta un perete ușor pătat, iar de atunci Facebook, de fiecare dată când intri, se chinuie să afișeze reclame numai cu vopseluri, renovări, instalații, etc, doar că pe tine nu te mai interesează de acum o săptămână acest aspect.
Automatizarea marketingului prin email
Unul dintre marile avantaje ale marketingului prin email este că se poate automatiza. De altfel probabil că ar fi imposibil să trimiți emailuri manual către 5000 de abonați pe care să-i mai și împarți în categorii și să nu greșești și să mai ai timp și de altceva.
Există variante de automatizare mai simple și altele mai complexe. Cele simple sunt de obicei gratuite și trimit automat mail-urile și monitorizează felul în care abonații interacționează cu acestea. Dacă însă dorești mai multe amănunte legate de interacțiunea acestora, mai exact îți dorești o analiză amănunțită care să includă ROI, Click-Trough Rate, Bounce Rates, rată de convertire, etc va trebui să apelezi la variante contra cost, adică software dedicat.
Momentan cele mai bune servicii gratuite pentru marketing prin email sunt: MailChimp, Benchmark, OmniSend și Sendinblue.
CONCLUZIE
În concluzie găsește cea mai bună modalitate pentru a integra marketingul prin email printre strategiile tale de promovare și fă-o cât mai repede pentru a nu pierde clienți care sunt deja pe lista ta de abonați. Aceștia sunt cei mai dispuși să fie convinși să cumpere din nou sau pentru prima oară, iar aceasta se poate realiza simplu printr-o campanie inteligentă de marketing prin email. Trebuie doar să creezi conținut de calitate pentru email-uri la fel cum faci deja și pentru site-ul tău.
Adauga un comentariu