Precis ca atunci când vedeți sigla Mercedes nu stați să vă gândiți despre ce mașina este vorba, ci în mod involuntar știți că este vorba despre Mercedes. La fel se întâmplă când vedeți sigla Pepsi, chiar dacă cineva șterge numele de pe sticlă veți știi imediat despre ce marcă este vorba. Pentru a întări cât de adânc înrădăcinate sunt logo-urile în mintea umana, în cultura populară, poate vă aduceți aminte ca acum vreo 10 ani au apărut acele jocuri aplicații de telefon care se numeau „Ghicește logo-ul” sau ceva pe aproape. Erau joculețe, care sunt convinsă că încă există și azi care te provocau ca doar din câteva elemente să ghicești cărei firme aparține logo-ul respectiv.
Toate cele de mai sus arată ce importanță majoră are logo-ul unei companii, nu numai la început, dar pe întregul parcurs al acesteia, indiferent cât de cunoscuta este. Până la urmă, o parte din această recunoaștere a unui brand se datorează logo-ului său și modalității în care acesta a fost proiectat pentru a lăsa impactul dorit asupra publicului țintă.
Ce este un logo?
Logo-ul este un simbol, simbolul unic ce reprezintă afacerea ta. Logo-ul face parte din identitatea companiei tale, dar nu trebuie să îl confundăm cu identitatea vizuală a acestuia pentru ca un logo este doar o parte din aceasta. Un logo trebuie să aducă aminte, să indice în direcția companiei tale, fie prin a duce cu gândul către produsele sau serviciile tale, fie prin a puncta o trăsătură puternică ce reprezintă ideologia companiei.
Pentru ca logo-ul creat pentru compania ta să fie unul bun, corect perceput de cei ce îl văd va trebui să întrunească următoarele caracteristici:
- Versatilitate: un logo trebuie să poată fi văzut clar și corect pe orice ar putea fi ulterior pus, spre exemplu pe site-ul companiei, dar și pe materiale promoționale precum tricouri sau căni sau afișe, postere, produse, etc.
- Semnificativ: logo-ul trebuie să o aibă o semnificație clară, dar care să aibă legătură și cu compania ta, fie cu obiectul tău de activitate, fie cu ideologia din spatele acesteia
- Atemporal: un logo nu trebuie să se bazeze pe o tendință anume sau pe un factor trecător sau la modă într-un anumit moment. Chiar dacă logo-ul tău se poate modifica în timp, aceste modificări nu trebuie să altereze ideea de la baza sa sau structura acestuia deja existentă (vezi, spre exemplu, cum a evoluat în timp logo-ul Pepsi sau Coca-Cola)
- Distinctiv: logo-ul tău trebuie să fie unic, să nu aducă niciun pic de confuzie, prin asemănarea chiar minimă cu un altul
- Memorabil: un logo trebuie să fie ușor de reținut, adică trebuie să se bazeze pe simplitate. Acesta trebuie să fie reținut de ochiul privitorului fără un efort foarte mare.
Care sunt pașii în proiectarea unui logo
- Stabilirea identității companiei
Scopul logo-ului unei companii este să comunice publicului cine este aceasta, care este personalitatea ei. De îndată ce ai înțeles ce anume face un brand sau o companie să fie diferită de toate celelalte din domeniu vei putea găsi ce anume se ascunde în spatele ei, de unde să pornești. Ideile care au stat la baza creării unei companii, a unui produs, ce anume diferențiază o companie de altă, ce mesaj vrea compania să transmită, cui se adresează, etc toate acestea sunt trăsături ale personalității unei companii. Iar aceste trăsături de află la baza proiectării unui logo.
- Căută inspirație (inițiază un brainstorming)
Pentru foarte multe concepte puse în practică pasul de la care au pornit a fost o ședință de brainstorming. La această sesiune trebuie să participe toți cei care sunt interesați în succesul respectivei afaceri. Orice idee este o idee, deci trebuie să fie luată în considerare, pentru că, până la urmă, poate că un cumul de mai multe idei va da naștere acelei inspirații de care ai nevoie.
- Aruncă un ochi și la concurență
Studiul competiției și al ideilor pe care le-au avut ei este întotdeauna o idee bună pentru că îți oferă o imagine legată de ce anume funcționează pentru aceștia, la ce răspunde potențialul client, dar și ce anume le lipsește sau ce anume ai tu în plus, cum te diferențiezi de ei.
- Alege un stil
În funcție de ce ai descoperit până acum legat de personalitatea companiei, ce anume dorești să transmiți, cum te diferențiezi, ideile celor implicați, etc va trebui să alegi un stil. Vei putea opta pentru unul jucăuș, serios, clasic, retro, etc. Trebuie să ai în vedere că acest stil va trebui păstrat în același ton peste tot în identitatea ta vizuală. Nu poți crea un logo retro și să ai un site în stil jucăuș.
- Găsește tipul potrivit
În industria design-ului de logo-uri există deja împământenite 7 tipuri principale de logo-uri. Nu voi vorbi despre ele aici, căci, acestea au dedicată o întreagă secțiune chiar mai jos.
7 tipuri de logo-uri
- Monograme
Acestea sunt logo-uri formate din inițiale, inițiale ce desemnează numele companiei. Exemple sunt IBM, al cărui logo este o variantă stilizată a inițialelor de denumesc compania (International Business Machines) sau HBO (Home Box Office).
- Text (wordmarks)
Acestea sunt tot logo-uri bazate pe text, doar că ele includ o variantă stilizată, personalizată a denumirii companiei sau brand-ului. Aici avem exemple precum Google sau Visa.
- Simbol (brand marks, logo symbols sau pictorial marks)
Un simbol este o imagine grafică, un desen, ce desemnează o entitate reală, existentă în viața noastră. Un logo de tip simbol este ceva real, existent. Iar aici avem ca exemple, Twitter, al cărui logo este … chiar o pasăre, da sau Apple ce are ca logo un măr mușcat.
- Abstracte
Logo-urile de tip abstract sunt tot imagini grafice, dar care simbolizează o idee, nu reprezintă elemente ale vieții reale. Acestea sunt în fapt concepte abstracte, create special pentru a fi logo-uri, pentru că ele nu există ca atare în realitate. Acest tip de logo-uri se bazează pe puterea simbolului. Exemple de asemenea tipuri de logo-uri sunt Pepsi sau Adidas, niciuna dintre imaginile ce apar în cele două logo-uri neavând niciun corespondent în viața reală, ci sunt doar rod al imaginației și interpretării.
- Mascote
Acest tip de logo-uri sunt create pe baza mascotei ce desemnează brand-ul respectiv. Mascota este acel personaj amuzant și de cele mai multe ori ce pare desprins dintr-un film de animație ce nu apare doar în logo, dar poate fi creat chiar în realitate prin costumarea cuiva în respectivul personaj. Companiile pot alege să folosească un logo care să se bazeze pe mascota lor. Acest tip de logo este foarte potrivit celor ce se adresează familiilor sau copiilor. Exemple de logo-uri tip mascotă sunt KFC (imaginea colonelului) sau Michelin (cu omulețul său emblematic).
- Emblemă
Acest tip de logo presupune textul ce desemnează numele companiei, doar că acest text este inclus, introdus în interiorul unui simbol. Spre exemplu, Harley-Davidson este desemnat de denumirea sa text inclusă într-un simbol, un desen al său sau Starbucks coffee este un cerc cu un simbol în mijloc și între cerc și simbol apare denumirea companiei.
- Combinație
Un logo combinație este o combinație de mai multe dintre tipurile de mai sus de logo-uri, mai puțin emblema. Fie că avem monogramă cu abstract sau mascotă cu text, vorbim despre combinație. Emblema trebuie să includă în simbol textul, în varianta de combinație logo-ul respectiv combină unul sau mai multe tipuri de logo-uri, dar fără a avea vreo restricție de poziționare. Mai exact, la acest tip textul poate fi plasat oriunde, nu doar în interiorul unul desen sau simbol. Aici avem exemple precum Lacoste, ce combină simbol (crocodilul) cu text sau Burger King care combină abstractul cu numele.
CONCLUZIE
Este important să ai în vedere tot timpul pe parcursul procesului de proiectare a unui logo că acesta va fi acel simbol ce va reprezenta o afacere, un brand pe toată durata existenței sale. Da, poate că presiunea este mai mare atunci când îl creezi, atunci când realizezi că te înhami la o sarcină așa importantă. Pe de altă parte, dacă pornești de la această idee cu siguranță vei crea ceva memorabil și care să reprezinte cu adevărat brand-ul respectiv.
Adauga un comentariu