15 întrebări pe care ar trebui să le pui unui web designer înainte de a-l angajadoar 8 minute sa citesti articolul

website designer intrebari

Ești la început de drum cu afacerea ta și știi în mod clar că, indiferent ce oferi ai nevoie de un website. Sau ai o afacere de ceva vreme, dar nu ești deloc mulțumit de performanțele site-ului tău și vrei să îl modifici, vrei să îl schimbi total, pentru a răspunde cerințelor momentului în care te afli.

Ambele probleme de mai sus necesită același serviciu, mai exact web design. Indiferent că alegi să contactezi un web designer sau o agenție de web design este important să știi ce anume trebuie să le ceri acestora. Și nu cred că trebuie să explic de ce, dar totuși o voi face în câteva cuvinte. Site-ul tău web este principalul tău instrument de marketing și vânzări la ora actuală. Există „piețari” cum li se spune celor care vând în piețe produsele din producția proprie care au site web cu ajutorul cărora poate că nu vând decât vreo 10%, dar îl au, există.

Atunci când stabilești o întâlnire cu cel sau cei ce ar putea să construiască un site pentru afacerea ta trebuie să ai un plan clar legat de întrebările pe are să le pui. În acest scop am alcătuit mai jos o asemenea listă pe care o poți consulta oricând pentru a te asigura că nu uiți nimic.

  1. Aveți experiență în domeniul meu sau/și cu tipul de website solicitat de mine?

Pentru mulți această întrebare poate părea irelevantă pentru că există ideea generală că există firme de web design care fac site-uri de toate felurile. În realitate nu este întocmai așa. În funcție de domeniul pe care îl are o anumită activitate există un anumit tip de sote-uri ce atrag clientela. Gândește-te doar așa: tu ai un restaurant, iar web designer-ul cu care te întâlnești a făcut site-uri nenumărate, dar niciunul în domeniul alimentației publice. Acesta nu va cunoaște nevoile specifice acestei nișe: integrarea de module de rezervări, meniurile și posibilitatea de descărcare ale acestora, integrarea diverselor platforme de livrare, etc.

  1. Care sunt pașii pe care îi urmați în crearea unui website (procesul specific de creație)

„De ce mă interesează pe mine cum fac ei site-ul?” este întrebarea pe buzele tuturor probabil, nu? Această întrebare poate că nu aduce lumină în procesul efectiv pentru că tu, client, nu ai toate cunoștințele necesare. Ceea ce este important pentru tine este să vezi că există un plan, un proiect ce are niște puncte ce trebuie atinse. Evident că fiecare proiect de acest tip va avea pașii lui specifici, dar web designerii experimentai au un plan, o schiță pe care o urmăresc de fiecare dată când încep crearea unui site.

  1. Veți folosi o temă personalizată pentru site sau o veți construi singuri de la 0?

Dorința de reducere a costurilor și de a câștiga cât mai mult, dar și lipsa de prea multe cunoștiințe sau resurse în domeniul dezvoltării de web site-uri duce de multe ori la folosirea de teme cumpărate. Acestea par frumoase și ușor de folosit inițial, dar în realitate ele sunt destinate celor ce au afaceri foarte mici sau site-uri/bloguri personale și în niciun caz companiilor.

Trebuie să te asiguri că prețul pe care l-ai primit în ofertă și pare extrem de atractiv nu include folosirea unei teme plătite pe care, apoi, web designer-ul o va personaliza funcție de dorințele tale. Sau va încerca să o personalizeze…

Ceea ce trebuie să cauți este un web designer care poate s[ creeze o site de la 0 și să eviți folosirea temelor preplătite. Un site ce are codul său propriu poate fi personalizat exact cum își dorește clientul, când își dorește. 

  1. Ce tip de CMS (Content Management System) folosiți și din ce motive?

Fiecare web designer are o preferință pentru un anumit tip de CMS. Dar dacă aceasta este doar o preferință bazată pe comoditate, în sensul că acest tip de CMS „îmi este mie cunoscut și de aceea îl folosesc”, atunci mergi mai departe.

Dacă preferința pentru un anumit CMS este bazată pe motive clare, chiar dacă ele sunt subiective, dar au un fundament logic atunci acel web designer va putea să aducă argumente în favoarea respectivului CMS și va putea să îți demonstreze că este mai ușor sau mai eficient de utilizat decât altul.

  1. Care este timpul real pentru a realiza proiectul acesta?

Este foarte important ca cel ce se ocupă de realizare site-ului tău se poată crea un timeline clar pentru acesta. Da, pentru orice site pot exista amânări de la data de execuție, dar acestea nu ar trebui să aibă legătură cu executantul, ci mai degrabă cu clientul. Pot exista anumite momente de stopare a activității de creare a unui site pentru că se așteaptă anumite date ce nu sunt încă gata.

Totuși un web designer poate realiza un timeline ce include segmentele realizării unui site și previzionarea pentru execuția acestora, menționând că este posibil ca anumite segment ce depind de input-ul clientului să dureze mai mult în funcție de timpul de răspuns al acestuia.

  1. Cum vă propuneți să vă asigurați că website-ul meu va fi corect vizibil și rapid încărcat pe toate tipurile de terminale?

Calitatea de a fi „responsive” nu mai este o trăsătură extra a unui site, ci o condiție obligatorie. Aceasta înseamnă că site-ul tău se vede și se accesează la fel de bine indiferent de terminalul de pe care este accesat. Vremurile în care desktop-ul era rege au trecut, iar acum condiția ca un site să fie relevant este ca el să fie vizibil corect chiar și de pe un smart watch.

Atunci când un web designer poate să îți spună ce instrumente și strategii folosește pentru a transforma site-ul tău în informație vizibilă și  accesibilă de pe orice și oriunde este clar că știe și este conștient de importanța portabilității acestuia pe diverse terminale.

  1. Care este tariful pentru acest proiect și ce include?

După ce îi explici web-designer-ului care sunt cerințele și așteptările tale acesta va trebui să stabilească un preț.

Mulți se bazează pe publicitatea simplistă de tipul ” cu doar 100 de euro vei avea un site pentru afacerea ta!”. Înainte să semnezi un contract va trebui să înțelegi exact ce servicii sunt incluse în tariful pe care l-ai stabilit.

Dacă nu înțelegi de la început care sunt elementele incluse în contractul tău s-ar putea să transformi o colaborare într-un conflict. Așa că asigură-te că ai un preț clar pentru cerințele tale.

  1. Cum vă propuneți să optimizați site-ul pentru căutările Google

SEO este o parte obligatorie ce trebuie inclusă în design-ul oricărui site. Chiar dacă un web designer poate spune că acest subiect nu este parte din contractul său pentru că el trebuie să creeze un site și atât, acesta trebuie să fie foarte conștient de toate aspectele SEO. Parte de Technical SEO este exclusiv dedicată celor ce creează un site pentru că se referă la viteza sa de încărcare, la structura sa, la meta tag-urile introduse în cod, etc.

Un web designer care este conștient de aceste aspecte este un web designer de angajat.

  1. Ce metode de testare folosiți înainte de lansarea site-ului

Poate că nu ești familiarizat cu anumite metode de testare, dar o asemenea întrebare te asigură pe tine, client, că web designer-ul angajat are în vedere mai multe medii de test și mai multe variante de testare. Este extrem de important ca înainte de lansare unui site să te asiguri că acesta este la fel de bine vizionat și citit și se bucură de același facilități pe toate platformele, dar și pe toate browser-ele.

  1. Cine și cum se va ocupa de găzduire și securitate?

A crea un web site nu este finalul drumului unui site. Este nevoie ca acesta să aibă o găzduire corespunzătoare și să fie îndeajuns de securizat, cât cei ce îl vizitează să nu aibă probleme.

Va trebui să te asiguri că web designer-ul pe care vrei să îl alegi poate să furnizeze aceste două servicii esențiale alături de site-ul pe care îl creează pentru tine.

  1. Cui aparține codul site-ului în totalitatea lui?

Dacă site-ul tău este creat de la 0 de către un web designer, iar dacă acesta îți spune că este site-ul tău, dar „codul”, adică partea din spatele site-ului tău va rămâne proprietatea lui va trebui să te gândești foarte bine dacă vrei să colaborezi cu el.

Există o sintagmă în rândul clienților ce beneficiază de web design, ce se numește „Code Captive”. Aceasta înseamnă că indiferent ce vrei să faci, dacă este nevoie să te dezvolți sau să reduci anumite funcționalități ale site-ului vei fi obligat să o faci cu designer-ul web ce deține codul lui.

De la începutul colaborării trebuie să îți fie clar acest aspect: codul este al lui sau al tău depinzi de el pe vecie sau nu?

  1. Ce se întâmplă la finalul proiectului (întreținere, training, suport, etc)

Dacă ceea ce ai cerut este doar un web site mic, de prezentare probabil că nu vei avea nevoie ulterior decât de întreținere, adică cineva care să intervină atunci când scade traficul sau ai un downtime foarte mare sau primești rapoarte de eroare de tipul 400.

Dacă web site-ul tău are nevoie de un CMS probabil că vei avea nevoie de un training pentru cei ce primesc acces pentru a știi cum să editeze informația și cum să o folosească.

Toate aceste aspecte suplimentare ce intră în scenă după ce proiectul a fost realizat trebuie discutate și incluse în contractul inițial.

  1. Care sunt obligațiile noastre în calitate de clienți?

Pe lângă respectarea termenelor de plată și a altor termeni contractuali vor exista cu siguranță și alte date sau informații necesare pentru ca un web designer să poată să realizeze un site conform cerințelor. Oricât de bun sau experimentat într-un anumit domeniu ar fi un web designer este imposibil să cunoască toate așteptările și cerințele unui client, așa că va avea nevoie de anumite date de la tine.

Care este implicarea ta în proiect, la ce intervale sau în ce fel este un lucru pe care trebuie să îl stabilești de la bun început.

  1. Pot contacta câțiva clienți ai voștri pentru referințe?

Este o întrebare importantă, dar în același timp riscantă. Este posibil ca unii web designerii să nu își poată permite să își deranjeze clienții cu asemenea rugăminți. Totuși trebuie să luați în considerare că dacă există clienți dispuși să vorbească cu voi despre experiența avută cu aceștia atunci cu siguranță aceștia au fost foarte mulțumiți.

  1. Care este timpul de răspuns (SLA) pentru comunicări

Una dintre marile probleme ale clienților o reprezintă timpul de răspuns atunci când vine vorba despre o problemă sau o întrebare adresată web designer-ului. Acest timp de răspuns trebuie apreciat clar, contractual pentru ca dacă nu este respectat să poată exista consecințe. Multe agenții adună o multitudine de proiecte neevaluând corect capacitatea de lucru, iar acest fapt rezultă într-un timp de răspuns foarte mare.

CONCLUZIE

Este posibil ca o parte dintre întrebările de mai sus să pară a fi absolut logice și să le pui întrebi chiar tu, de ce aveai nevoie să îți spună cineva ce și cum să faci. Vei fi surprins să afli că de foarte multe ori atunci când te afli în situația de a găsi web designer-ul potrivit vei uita mai mult de jumătate dintre aceste întrebări ce ți se par logice. Importanța unui site bine realizat este esențială pentru orice afacere, oricât de mică ar fi ea.

Picture of Redactia

Redactia

RomaniaHUB.ro este o resursă online care ajută la conectarea companiilor cu furnizorii de servicii în care pot avea încredere. Ne dorim să fim o sursă de inspirație pentru industria marketingului digital, dar și un canal de educație pentru celelalte categorii de public interesate de marketing digital, seo, web design, ecommerce.
mood_bad
  • Niciun comentariu
  • Adauga un comentariu

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.