10 greșeli pe care un antreprenor ar trebui să le evite la startul unei afaceridoar 5 minute sa citesti articolul

portrait successful leader

Este foarte probabil să ai în plan deschiderea unei afaceri. Este important ca atunci când pornești la drum să ții cont de câteva sfaturi ca să eviți să faci greșeli pe care le-au făcut alții înaintea ta. Nu înseamnă că trebuie să fii paranoic, ci doar să te concentrezi pe ceea ce contează. Iar dacă ai acces la informații din toate colțurile lumii și experiențe ale unor antreprenori care au încercat la rândul lor ceea ce încerci tu, de ce nu?

portrait successful leader

Iată câteva greșeli pe care le poți evita:

Teama de eșec

Nu trebuie să-ți fie frică să greșești. Trebuie să ai curajul să testezi constant și să-ți îmbunătățești produsele sau serviciile. Chiar dacă greșești, este parte din experiență și poate, la rândul tău, vei putea să le dai sfaturi viitorilor novici în afaceri. Audrey Darrow, președintele Righteously Raw spune că teama de eșec este cea mai mare greșeală pe care o poți face ca antreprenor la început de drum. Chiar dacă greșești, este important cum te raportezi la respectiva greșeală și ce înveți din ea.

Lipsa unui plan de afaceri

Este esențial să știi încotro vrei să te îndrepți cu afacerea ta. Fără o direcție, afacerea ta va fi în bătaia vântului. Apoi, după ce ai setat o direcție, trebuie să te gândești la acțiunile concrete, la resursele pe care le ai la dispoziție, la resursele de care ai nevoie, inclusiv bani, cât te aștepți să vinzi, cine va fi publicul tău, care este plus valoarea pe care o aduci cu produsele sau serviciile tale. Planificarea este esențială în acest proces. Altminteri, eșecul nu este decât o chestiune de timp.

Lipsa de înțelegere a publicului-țintă

Este foarte important să îi înțelegi pe potențialii tăi clienți. Cui vrei să vinzi? Cine sunt ei? Ce obiceiuri au? Unde își fac cumpărăturile de obicei? Sunt angajați, studenți, persoane în vârstă? Cum își petrec timpul? Trebuie să îți faci timp pentru a te gândi la toate aceste aspecte, și multe altele în plus, să te pui în pielea potențialilor clienți. În fond, afacerea ta depinde de ei, de cum se vor raporta ei la ceea ce tu oferi. Dacă nu ții cont de publicul tău, de nevoile lui, de așteptările lui, nu vei putea să știi dacă ești pe calea cea bună.

Minimizarea aspectelor legale

O greșeală enormă pe care o fac antreprenorii la început de drum este aceea că nu își înregistrează afacerile sau își aleg un tip de firmă care nu se potrivește cu tipul de activitate sau nu știu cum să își protejeze proprietatea intelectuală. Este posibil să pierzi foarte mult timp și bani dacă nu te gândești bine de la început la aspectele legale. Informează-te înainte, cunoaște-ți drepturile, obligațiile, posibilitățile, limitările.

Să crezi că poți face totul de unul singur

Una din marile greșeli pe care le fac antreprenorii este să creadă că se pot descurca singuri, să micromanagerieze orice situație, să nu aibă încredere în ceilalți. Nu spune nimeni că nu te-ai putea descurca, în funcție de volumul de muncă și varietatea cunoștințelor de care depinde afacerea ta la început de drum. Totuși, cu siguranță vei avea nevoie cel puțin de cunoștințe juridice pentru a înțelege legislația existentă în domeniul fiscal, vei avea nevoie de cunoștințe de contabilitate, cunoștințe de marketing etc. Dacă le știi pe toate, foarte bine. Totuși, noi îți recomandăm să te înconjori de specialiști care ar putea să îți dea sfaturi utile în fiecare din domeniile pe care le implică afacerea ta. În plus, un ochi în plus nu strică niciodată. Este bine să primești feedback și să beneficiezi de minim încă o opinie când iei o decizie, ca să minimizezi riscurile de eșec.

Angajarea unor oameni prea devreme

O altă greșeală ar fi angajarea prea devreme, cum ar fi angajarea cu normă întreagă atunci când un part-time ar putea avea mai mult sens. Sau semnarea unui contract cu un angajat în loc de a contracta o firmă. Este mult mai simplu atunci când ești la început să colaborezi pe bază de contract cu diverse alte firme pentru proiecte concrete.

Un salariu nepotrivit de mare pentru tine

Este greșit să îți oferi un salariu prea mare. Este greșit și să îți oferi un salariu prea mic, deoarece, în fond, trebuie să fii și tu răsplătit pentru munca depusă. Pentru a rămâne motivat și pentru a nu exagera, o variantă ar fi să îți stabilești salariul ca procent din veniturile afacerii.

Subestimarea produselor sau a serviciilor proprii

Este bine să ai o estimare corectă a produselor sau serviciilor oferite. Acest lucru va fi apreciat de clienții tăi. Asigură-te că ai stabilit un preț echilibrat, astfel încât să nu ai pierderi, dar nici să nu ai un adaos exagerat, pentru că vei fi ocolit de clienți. Nu uita, concurența poate fi extrem de mare. Totodată, nu trebuie să exagerezi în oferirea la prețuri extrem de mici sau chiar gratis a produselor oferite. Trebuie să arăți că în primul rând tu respecți munca ta și rezultatul ei.

Lansarea precoce

Să lansezi afacerea înainte de a te simți pregătit și de a avea toate lucrurile puse la punct este o greșeală. Asigură-te că ai pus la punct cel puțin procesul de plăți, contractele, comunicarea, strategia de marketing, înainte de a veni în fața clienților.

Extinderea precoce

E ușor să crezi că posibilitatea extinderii e nelimitată, să te lași purtat de succesul inițial. Cu toate acestea, extinderea la momentul nepotrivit poate avea consecințe nefaste. Trebuie să ții cont de costurile pe care le presupune o extindere. De aceea, este mult mai util sa ai o abordare graduală  și constantă și să aștepți să vezi rezultate de creștere pentru o perioadă mai îndelungată înainte de a decide să extinzi afacerea.

Ține minte: este foarte important să accepți că o afacere la început de drum nu poate fi construită de o singură persoană. Ai nevoie de mentori, de experți care să te ajute și pe care te poți baza. Este foarte posibil să existe și greșeli inevitabile. Stabilește-ți foarte clar așteptările, ca să nu fii extrem de dezamăgit la final.

Irina Sasu

Irina Sasu

mood_bad
  • Niciun review
  • Adauga un comentariu

    Alții au citit și...

    Newsletter

    Abonați-vă si primiți e-mailul săptămânal care face citirea știrilor business mai plăcută. Rămâneți informat și distrați-vă, gratuit.

    PS: Abonarea la newsletter este supusă Politicii noastre de confidențialitate și Termenilor și condițiilor.