Dacă ești manager de resurse umane sau angajator, probabil că te-ai întâlnit de multe ori cu ideea de team building și cu nevoia de a organiza unul. Sau dacă ești la început de carieră în HR, poate că vei avea nevoie să organizezi o astfel de activitate.
Ca în orice activitate profesională, este important să cunoști „De ce”-ul organizației sau scopul unui teambuilding, dar și ce fel de activități să pregătești. Află din acest articol ce înseamnă team building, care sunt principalele beneficii ale unui team building, dar și ce fel de activități poți organiza.
Iar dacă ești angajat și faci parte dintr-o echipă mai mare sau mai mică, probabil că ai participat sau vei participa la unul sau mai multe team building-uri. Poate fi un moment frumos în care să te conectezi cu echipa, cu colegii, cu managerii organizației.
Activitățile pot fi variate, iar de cele mai multe ori sunt distractive sau educaționale (sau o formă din ambele). Indiferent de forma în care se desfășoară aceste activități, este util pentru tine să participi și să te conectezi cu colegii. Poți regăsi în articol motive pentru a participa, dar și cam la ce să te aștepți atunci când mergi într-un team building.
Ce înseamnă team building și care sunt beneficiile sale
Dacă ești la început de carieră în HR, probabil că te întrebi ce înseamnă team building. O definiție a acestuia ar fi cea de mai jos:
Team building-ul este o tehnică de management și de resurse umane utilizată pentru îmbunătățirea eficienței și performanței grupurilor de lucru prin diverse activități. Implică multe abilități, analiză și observație pentru formarea unei echipe puternice și capabile. Obiectivul poate varia, și ține de realizarea viziunii și a obiectivelor organizației. Un team building poate cuprinde o serie de activități, unele mai degrabă de conectare și socializare, altele cu scop educațional. Unele team building-uri conțin o combinație între acestea două, iar acest lucru poate fi ideal pentru anumite echipe. Important este că, de obicei, un team building are ca scop unirea și coeziunea echipei, pentru rezultate mai bune și comunicare.
Acum, poate că te întrebi: „Cum construiești o echipă bună?” Formarea unei echipe bune necesită multe abilități și prezență de spirit. De obicei, unii manageri sunt specializați în abilități de team-building și sunt angajați de companii după acest criteriu.
Managerul responsabil de team building trebuie să fie capabil să afle punctele forte și punctele slabe ale membrilor echipei și să creeze mixul potrivit de oameni cu seturi diferite de abilități. El trebuie să se concentreze pe dezvoltarea relațiilor interpersonale puternice și a încrederii între membrii echipei.
Managerul trebuie să încurajeze comunicarea și interacțiunea între membrii echipei și, de asemenea, să reducă stresul cu ajutorul diferitelor activități de team-building.
El trebuie să definească în mod clar scopurile și obiectivele organizației pentru membrii echipei. De asemenea, trebuie să precizeze rolul fiecărui membru din echipă pentru a-l îndrepta către atingerea obiectivelor organizaționale. Scopul și forma unui team building poate varia foarte mult, de la o organizație la alta și depinde dacă, de exemplu, echipa are 10, 20, 50 de membri sau vrei să organizezi un team building pentru sute de angajați.
Pașii de organizare ai unui team building
Team building-ul nu este o activitate care să se desfășoare o singură dată. Acesta are efecte pe termen scurt, dar și pe termen lung, iar procesul de organizare cuprinde mai mulți pași esențiali. Aceștia, conform specialiștilor în resurse umane, sunt:
- Identifică nevoia pentru team building. Managerul trebuie mai întâi să analizeze cerința unei echipe pentru îndeplinirea unei anumite sarcini. Ar trebui să afle scopul muncii care urmează a fi efectuată, abilitățile necesare pentru post și complexitatea acestuia înainte de a forma o echipă.
- Definește obiectivele și setul necesar de abilități. Urmează stabilirea obiectivelor organizaționale sau ale echipei pentru a organiza team building-ul, precum și a abilităților necesare pentru a le îndeplini.
- Ia în considerare rolurile echipei. Managerul ia în considerare diferitele aspecte, adică interacțiunile dintre indivizi, rolurile și responsabilitățile acestora, punctele forte și punctele slabe, componența și adecvarea posibililor membri ai echipei.
- Stabilește o strategie de team building. Apoi, managerul trebuie să înțeleagă bine cadrul operațional pentru a asigura un team building eficient. El însuși trebuie să fie asigurat de obiective, roluri, responsabilități, durată, disponibilitatea resurselor, instruire, fluxul de informații, feedback și construirea încrederii în echipă.
- Dezvoltă o echipă de oameni. În această etapă, oameni sunt adunați pentru a forma o echipă împreună. Fiecare membru este familiarizat cu rolurile și responsabilitățile sale în cadrul echipei.
- Stabilește și comunică regulile. Sunt discutate regulile privind raportarea membrilor echipei, programul întâlnirilor și luarea deciziilor în cadrul echipei. Membrii echipei sunt încurajați să pună întrebări și să își expună punctele de vedere pentru a dezvolta o comunicare deschisă și sănătoasă în echipă.
- Identifică punctele forte ale individului. Sunt efectuate diverse exerciții de teambuilding pentru a scoate în evidență punctele forte ale indivizilor. De asemenea, acestea ajută la familiarizarea membrilor echipei cu punctele forte și punctele slabe ale celuilalt.
- Fii parte a echipei. În acest moment, managerul trebuie să se implice în echipă ca membru și nu ca șef. Este necesar ca oamenii să-și dea seama de importanța lor în echipă și să-l tratezi pe fiecare membru în mod egal. Membrii echipei ar trebui să-și vadă managerul ca lider de echipă, mentor și model de urmat.
- Monitorizează performanța. Următorul pas este verificarea productivității și performanței echipei în ansamblu. Implică descoperirea de lacune și motivele pentru aceasta. Acest pas este necesar pentru a îmbunătăți performanța și productivitatea echipei pe termen lung.
- Programează întâlniri. Unul dintre cei mai importanți pași este organizarea de întâlniri cu scopul de a discuta despre performanța echipei, problemele legate de sarcini și pentru a dezbate viitorul curs de acțiune.
- Dizolvă echipa. În sfârșit, managerul trebuie să evalueze rezultatele și să recompenseze oamenii pentru contribuția și realizările lor. În final, echipa este dispersată pentru îndeplinirea obiectivului pentru care a fost formată.
Desigur, ca manager de HR, poți identifica și studia mai multe metode de a organiza un team building, pornind, de obicei, de la scopul acestuia, și continuând cu metode pentru a-l atinge, dar și cu idei de activități necesare pentru a realiza obiectivele unui team building și ale organizației.
Beneficiile team building-ului
Avantajele organizării de team building-uri sunt numeroase, printre care principalul poate fi un grad mai ridicat de implicare a oamenilor din organizația ta.
Gallup, o companie recunoscută de consultanță, spune despre teambuilding și importanța acestuia în creșterea nivelului de implicare a angajaților: „Angajații implicați au rezultate mai bune, ceea ce te diferențiază de concurenți. Pentru a aduce o schimbare reală în cadrul echipelor tale și pentru a muta focusul asupra valorilor de business care contează, descoperă mai multe despre implicarea și angajamentul angajaților în organizația ta.”
Iar cercetările arată că implicarea sporită a angajaților are ca rezultat o mai bună colaborare, comunicare, moral, motivație și camaraderie. Iată câteva beneficii ale team building-ului:
1. Abilități de rezolvare a problemelor
Oamenii au rareori succes pe cont propriu. Toată lumea trebuie să solicite sfaturi sau asistență la un moment dat! Pentru a testa acest lucru, o universitate din State a efectuat un studiu privind rezolvarea problemelor complexe. Ei au descoperit că grupurile de mărimea trei, patru și cinci persoane au depășit cei mai buni indivizi singuri. Ei atribuie această performanță capacității oamenilor de a lucra împreună pentru a genera și adopta răspunsuri corecte, pentru a respinge răspunsurile eronate și pentru a procesa eficient informațiile.
În plus, studiul a constatat că grupurile de doi s-au comportat la fel de bine ca cel mai bun individ singur, ceea ce înseamnă că parteneriatele nu au fost la fel de eficiente ca triourile. Practic, testul a constatat că trei capete, de fapt, sunt mai bune decât unul sau două!
Adunarea echipei într-un mediu de team building permite tuturor să transmită idei unul de celălalt într-un mediu cu mize reduse. Deoarece problemele pe care le rezolvă nu se referă direct la muncă, este mai probabil ca aceștia să își exprime opiniile, să pună întrebări și să ofere soluții creative.
2. Creșterea nivelului de inovație
Potrivit lui Frans Johansson, autorul cărții The Medici Effect, unele dintre cele mai bune inovații apar atunci când diferite idei și oameni se unesc.
„Majoritatea oamenilor cred că succesul vine din înconjurarea de alții care sunt ca tine”, scrie Johansson. „Dar adevăratul succes și inovația revoluționară implică disconfort. Disconfortul te împinge să crești. Aici intervin diferențele de experiență, opinie și perspectivă. Diversitatea este o cale bine documentată pentru a debloca noi oportunități, a depăși noi provocări și a obține noi perspective.”
Un raport McKinsey & Co. poate confirma. Raportul a constatat că echipele diverse ca vârstă, gen, etnie etc. tind să fie mai creative și să producă rezultate mai bune decât echipele lipsite de diversitate. Diversitatea permite echipelor să obțină mai multe perspective și, prin urmare, să vină cu o serie de idei diferite și inovatoare.
3. Creșterea gradului de fericire a angajaților
Evenimentele de team building promovează în mod inerent feedback-ul onest, respectul reciproc și deschiderea. Cercetările sugerează că angajații fericiți sunt cu până la 20% mai productivi. În plus, exercițiile de team building bine concepute despart ziua de lucru/săptămâna și le oferă angajaților șansa de a se distra puțin unii cu alții! Credem că aproape toată lumea poate fi de acord că mai multă distracție duce la mai multă fericire!
4. Dezvoltare personală
A fi un membru valoros al unei echipe poate ajuta oamenii să se dezvolte profesional și, potențial, să învețe lucruri noi despre ei înșiși. Deci și activitățile de team building îi pot ajuta să se dezvolte personal și profesional. O formă de dezvoltare este feedback-ul colegilor.
Dr. Susan McDaniel, psiholog la Centrul Medical al Universității din Rochester spune: „Cu toții avem puncte oarbe despre comportamentele și punctele noastre forte de care este posibil să nu fim conștienți, iar feedbackul de la un membru al echipei le poate expune.” Recunoașterea acestor comportamente și lucrul pentru a consolida punctele slabe te poate face un membru al echipei mai bun.
5. Mai puțină epuizare
Un studiu realizat de Gallup a întrebat 7.500 de angajați cu normă întreagă cât de des experimentează sentimente de epuizare (iritabilitate, lipsă de motivație, epuizare, depresie, detașare etc.). 23% dintre participanți au raportat că se simt „foarte des” sau „întotdeauna” epuizați la locul de muncă, iar 44% au raportat că „uneori” se simt epuizați.
Cercetări ulterioare efectuate de Gallup au descoperit că distribuirea volumului de muncă într-o echipă poate reduce semnificativ sentimentele de epuizare.
Membrii echipei își pot oferi sprijin emoțional unul altuia, deoarece adesea înțeleg cerințele și stresul de a finaliza munca chiar mai bine decât managerii.
6. Comunicare și interacțiune mai bună
Activitățile de team building cresc nivelul de implicare, deci și pe cel de comunicare interumană și interactivitate. De aceea, echipele care participă la team building-uri au, ulterior, un grad mai mare de comunicare și la locul de muncă, dar și un grad mai bun de interacțiune socială. Pot învăța despre feedback, cum să gestioneze colegii mai competitivi, cum să fie mai eficienți în comunicare și dialog la lucru, în echipele lor.
7. Mai multă productivitate la muncă
O echipă unită este mai productivă. Membrii acesteia știu să-și dea feedback, să lucreze și să comunice eficient, știu să se susțină unul pe altul în cazul proiectelor mai solicitante, știu să contribuie la eficiența organizației, să cultive o cultură eficientă de lucru. Pot răspunde mai eficient la termenele-limită, pentru că știu cât de mult sunt legate de binele echipei și de reușita mai bună a proiectului mare.
8. Înțelegere mai bună a valorilor organizației
O organizație în care oamenii cunosc și trăiesc valorile prin comportamente, zi de zi, este mai eficientă și valoroasă. De exemplu, nu este suficient să ai pe perete valori precum responsabilitate, excelență, profesionalism, etică. Acestea nu înseamnă nimic fără să fie trăite zi de zi sau cât mai des, la muncă. Un om care își face taskurile bine, va reflecta valoarea excelenței mult mai bine și va fi o inspirație pentru echipă.
Desigur, avantajele nu se opresc aici. Un team building reușit aduce multe avantaje echipelor și organizațiilor, din orice sector de activitate. Ajută, mai ales, dacă team building-urile sunt organizate de mai multe ori pe parcursul unui an calendaristic. Vezi mai jos și idei de activități pentru un team building reușit.
Idei de activități pentru un team building reușit
Dacă vrei să organizezi un team building reușit, e nevoie de mai multe tipuri de activități. Printre cele pe care le poți organiza, se numără și cele de mai jos.
Idei distractive, energice, sportive
Printre principalele activități de team building se numără cele de tip outdoor sau indoor, sportive sau distractive. Iată câteva exemple bune:
Paintball
O ieșire cu echipa la paintball poate fi și distractivă, implică multă mișcare, dar și spirit de echipă și competiție. Acesta este un joc de teren, cu împușcături cu bile de vopsea, care poate uni echipa, dar este și memorabil. Poate fi și ușor de implementat – este nevoie doar să închiriezi un teren și echimpamente, iar personalul angajat la terenul de paintball se ocupă de tot. Bonus – poți face o sesiune de debriefing (evaluare și învățare) la finalul jocului, din care echipa să învețe și să trage lecții și concluzii pentru viitor, care pot fi aplicate și la muncă.
Lasertag
Asemănător cu jocul de paintball este și cel de lasertag, diferența fiind că cel din urmă se desfășoară într-un spațiu închis, ca o sală întunecată cu fel și fel de obstacole și detalii. Este ușor de organizat și în sezonul rece, iar „armele” utilizate sunt inofensive. Este, la fel, un joc care unește echipa și încurajează colaborarea și comunicarea, dar și strategiile de echipă.
Sporturi outdoor: caiac, canoe, rafting
Dacă vrei să-ți scoți echipa din starea normală de la birou, poți să-i surprinzi cu o activitate mai inedită, mai ales pentru pasionații de sport sau chiar și pentru cei care nu prea au activitate sportivă și vrei să-i încurajezi. De exemplu, poți alege sesiuni de rafting, caiac, canoe – prin care să mergeți în natură și să vă descoperiți spiritul aventurier. Sunt sporturi de apă care ajută la coeziunea echipei, dar și la un nivel ridicat de adrenalină și mișcare. Un exemplu de furnizori de astfel de activități sunt cei de la Vertical Adventure, care organizează și alte activități inedite precum săritul cu coarda din copaci, tiroliană, etc.
Escape Room
Dacă nu vrei să părăsești orașul, poți merge cu echipa la un escape room. Industria escape room-urilor s-a dezvoltat foarte mult în România în ultimii 5 ani, motiv pentru care în prezent găsești destul de ușor un astfel de loc dacă locuiești într-un oraș mare. În general, experiența durează o oră, este potrivită pentru echipe de 3-4 persoane și costă 40-80 lei/persoană.
În București există și posibilitatea unei experiențe mai complexe, pentru 10 persoane, care implică evadarea din 2 camere oglindite în sistem competițional. Prin urmare, dacă numărul colegilor tăi este mai mare, poți suna la un centru mai mare care oferă astfel de experiențe și să rezervi mai multe încăperi, transformând întreaga experiență într-o competiție între echipe.
Karaoke
Un alt mod distractiv de a uni o echipă este o ieșire la karaoke. Indiferent de locația aleasă, aceasta presupune un pic de amuzament, poate chiar o combinație între distracție și provocare pentru unii membrii ai echipei. Fiecare își poate alege melodia pe care vrea să o cânte, se poate cânta în echipă, duete sau singuri. Întâi alege un loc care să-i inspire, apoi vorbește cu managerul localului să faceți o seară de karaoke doar pentru echipa voastră (este mai apropiat de a fi o experiență de conexiune așa).
Activități educaționale
Pe lângă un training clasic, printre activitățile de team building, pot fi și activități cu caracter de dezvoltare personală sau profesională. Acestea sunt menite să dezvolte profesional echipa sau pe membrii acesteia. Pe termen lung, aceste lucruri se pot vedea în rezultatele echipei. Iată câteva activități de tip team building educațional:
Workshop-uri pe teme de creștere a echipei sau alte teme interpersonale
Poți organiza un atelier / workshop despre comunicare, dezvoltare personală, reziliență, colaborare, management personal, lucru în echipă. Ca să fie ușor, poți apela la traineri și specialiști care livrează astfel de ateliere. Ei vor veni cu recuzita și cu tot ce este necesar. Asigură-te să nu fie un training clasic și plictisitor în care trainerul vine cu un powerpoint și prezintă totul pe „scenă” – ar fi plictisitor și neinteractiv.
Club de lectură
Poți provoca membrii unei echipe să citească și să facă schimb de impresii despre cărțile sau articolele redactate, o dată pe lună sau la două luni. Poate fi o formă bună, educațională, dinamică de conectare între ei, dar și o ocazie să-și îmbogățească cunoștințele personale și profesionale.
Treasure Hunt
Poți organiza o „vânătoare de comori” – fie outdoor, fie în sediul sau birourile organizației. De exemplu, poți ascunde indicii interesante care îi fac pe participanți să și învețe mai multe despre un anumit subiect, dar și să comunice între ei mai bine. De la provocări trivia, la comori urbane locale, până la strângere de fonduri de caritate, există o mulțime de teme din care să alegi atunci când planifici un eveniment de team-building bazat pe conceptul de treasure hunt. Competiția amicală ajută la legarea colegilor de echipă, iar vânătoarea în sine este de obicei plină de provocări care întinde limitele, precum și imaginația.
Cucerirea Everestului
O experiență inedită, pentru echipele mari, este jocul de tip team building numit Everest Challenger / Cucerirea Everestului. Acesta presupune competiția pentru urcarea imaginară pe muntele Everest, un joc care ține de o combinație între noroc, strategie, negociere și colaborare în echipă. Poți vedea mai multe detalii aici, iar în România poți să-l organizezi cu cei de la Ascendis.
Training de public speaking
Chiar dacă intră în categoria de training, este unul dinamic, care implică și realizarea de prezentări în fața colegilor, deci este o formă de coeziune și dinamism în echipă, care vine și cu emoții, dar și cu dezvoltarea unor abilități utile în companie, cum ar fi ținerea unei prezentări sau a unui discurs.
Atelier de muzică / instrumente de percuție
Poți să-ți provoci echipa să ajungă să performeze o melodie întreagă, pe care să o înregistrați, din combinația mai multor instrumente. Ai nevoie de o sală, de echipamente, poate de niște artiști/profesori care să-i învețe bazele. Poate fi făcut și numai cu tobe sau instrumente de percuție, cum ar fi un Clasic Drum Circle.
O seară de gătit în echipă
O altă formă de team building poate fi organizarea unei seri de gătit în echipa ta. Poți angaja un bucătar profesionist, sau o puteți face doar între voi. Alegeți o rețetă de fel principal și una de desert pe care să le gătiți împreună, cumpără ingredientele, închiriază o sală de gătit și distracția începe! La final, toată lumea se bucură de preparate.
5 lucruri pe care să NU le faci în organizarea unui team building
Ca și în alte activități de lucru sau de resurse umane, există și numeroase greșeli pe care le poți face. Iată câteva lucruri importante de evitat:
1. Să organizezi un team building fără un obiectiv clar
Ce anume vrei să realizeze team building-ul pentru echipa ta? Care sunt, momentan, deficiențele echipei? Gândește-te bine dacă vrei să te concentrezi mai mult asupra socializării intensive între membrii echipei pentru a stimula spiritul de echipă și motivația, asupra lucrului împreună pentru a rezolva probleme complexe, pentru dezvoltare profesională, formare continuă și abilități de învățare, cum ar fi abilitățile critice, gestionarea conflictelor, comunicarea și cooperarea eficientă sau crearea unui sentiment comun de reușită în întreaga echipă cu activități în aer liber sau evenimente sportive, de exemplu.
Lipsa unui obiectiv înainte de a alege activitățile pentru team building face ca acesta să fie și o investitiție proastă de resurse – deci stabilește întâi scopul evenimentului.
2: Să nu comunice echipa suficient
Chiar de la început, asigură-te că îți implici angajații pe drumul spre crearea evenimentului tău de team building de succes. Păstrează câteva surprize în mânecă, dar ține cont și de faptul că membrii echipei tale ar trebui, cât mai curând posibil, să fie incluși în planificarea, pregătirea și desfășurarea team building-ului. Implicarea membrilor echipei în procesul organizațional ajută la ținerea la distanță a unui număr de probleme, și anume nemulțumirea, lipsa de motivație și respingerea team building-ului înainte ca acesta să înceapă.
3: Planificare proastă
Un team building nu poate fi planificat pe brânci. Este nevoie de o pregătire intensivă și o delegare clară a responsabilităților atunci când se află la fața locului la eveniment. De multe ori are sens să implici o agenție externă sau să solicitați consultanță externă.
Acești specialiști se laudă cu experiența necesară pentru realizarea evenimentului în echipă într-un mod care depășește scopurile și obiectivele acestuia. De asemenea, ajută la încorporarea unei perspective externe, neutre a propriei companii și echipe.
Pe site-ul nostru veți găsi o prezentare generală a agențiilor partenere cu experiență din zona Salzburg. Aceste agenții pot colabora cu tine pentru a implementa evenimente de echipă și programe de asistență asociate.
Sfat: o bună planificare începe încă din etapa de programare. Cu ajutorul unui sondaj Doodle, poți identifica rapid ora și data care se potrivesc majorității angajaților tăi.
4: Locația greșită sau programul greșit
Chiar și cele mai bune programe de team building vor eșua dacă locația nu susține scopurile și obiectivele team building-ului. Acest punct este unul care este adesea subevaluat și trecut cu vederea. Un mediu inspirațional ajută la eliberarea angajaților, eliberându-le energia și permițând diferite perspective să iasă în prim-plan. În acest fel, poți distruge tiparele comportamentale înrădăcinate și poți găsi soluții creative la probleme.
5: Să nu faci post-procesare sau follow up
Chiar dacă team building-ul merge bine și toți participanții tăi sunt fericiți la sfârșitul acestuia – efectele pozitive vor dispărea în curând dacă nu te gândești la modul în care aspectele benefice ale evenimentului pot fi introduse în activitățile de zi cu zi.
Astfel de acțiuni de follow-up ar putea, de exemplu, să includă actualizări regulate de stare pentru proiectele convenite, întâlniri de comunicare sau rutine. Poate o pauză de cafea comună să fie un spațiu de împărtășire a ideilor de lucru mai bun în echipă.
Sfat: Chiar și în etapa de planificare a team building-ului, ar trebui să te gândești cum poți obține un impact durabil. Un eveniment de gătit în echipă ar putea fi ulterior combinat cu o masă lunară în echipă, de exemplu, cu o echipă diferită care pregătește mâncarea de fiecare dată.
Vrei să-ți dezvolți oamenii și echipa?
Dacă vrei să le completezi dezvoltarea personală și profesională, pe lângă team building-uri, poți alege un abonament accesibil BestJobs Coaching. Angajații tăi pot accesa sesiuni de mentorat, coaching sau psihoterapie cu unul dintre specialiștii acreditați de pe platformă, își pot dezvolta obiectivele personale și profesionale și pot evolua în carieră. Explorează domeniile și subdomeniile și vezi ce fel de abonament este potrivit pentru tine și pentru echipa ta.
Photo by Matheus Bertelli
Citiți articolul original pe
Adauga un comentariu